هشدار درباره سوءاستفاده از اطلاعات هویتی مسافران

هشدار درباره سوءاستفاده از اطلاعات هویتی مسافران كارا پیام: مدیركل حفاظت از حقوق مصرف كننده رگولاتوری درباره سوءاستفاده از اطلاعات هویتی افرادی كه از سفر خارجی به كشور بازگشته اند، هشدار داد.


به گزارش کارا پیام به نقل از ایسنا طرح رجیستری یا شناسنامه دار کردن تجهیزات سیمکارت خور از همان زمان که بعنوان راهی برای مبارزه با قاچاق عنوان شد، با چالش هایی همراه بود. در نخستین تجربه این طرح که برمبنای IMEI گوشیها بود، این کد قابل جعل بود و بنا بر این در تازه ترین اجرای رجیستری، تلاش شد با ترکیب دو شناسه گوشی و سیمکارت به صورت همزمان، از شکست باردیگر این طرح جلوگیری شود.
از جانب دیگر، با اجرای رجیستری برای تمامی برندهای گوشی، افرادی که منافعشان بوسیله قاچاق تامین می شد، دست به کارهای مختلفی برای دور زدن این طرح زدند. یکی از این راه ها، واردات چمدانی گوشیهای مسافری بود؛ بدین ترتیب که در مقطعی از زمان، برای واردکنندگان این رسم باب شد که در سفر به سفرهای خارجی، به واردات هزاران گوشی مسافری اقدام نمایند.
در این راستا و به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پیمان قره داغی اظهار داشت: بعضی از افراد سودجو با سوءاستفاده از اطلاعات هویتی مسافرانی که از خارج از کشور بازگشته اند برای خرید سیمکارت به نام آنان اقدام نموده و از آن برای رجیستری گوشی تلفن همراه قاچاق استفاده می نمایند.
وی با تاکید بر حفاظت از اطلاعات هویتی از طرف مسافران اضافه کرد: مسافران برای پیش گیری از هرگونه سوءاستفاده از اطلاعات هویتیشان باید از آژانسهای مسافرتی مطمئن برای دریافت ویزا یا بلیط اقدام نمایند و در صورتیکه متوجه سوءاستفاده از اطلاعات هویتی خود شدند می توانند بوسیله تماس با مرکز تماس ۲۴ ساعته ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ و یا مراجعه به سایت https: //۱۹۵.cra.ir شکایت خودرا دراین زمینه ثبت کنند.

نحوه اطلاع از سو استفاده احتمالی از اطلاعات مشترکان
قره داغی درباره نحوه اطلاع از سو استفاده احتمالی از اطلاعات مشترکان عنوان کرد: هم اکنون هر سرویسی که در حوزه تلفن ثابت، تلفن همراه و یا اینترنت پرسرعت برای مشترکان فعال می شود بوسیله سایر سیمکارت هایی که به نام مشترک هستند در چارچوب پیام کوتاه با ماسک cra به آنان اطلاع رسانی می شود و در صورتیکه مشترک برای چنین سرویسی اقدام نکرده باشد، باید بلافاصله با مرکز تماس اپراتورها تماس گرفته و برای غیرفعال سازی سرویس اقدام نماید.
مدیر کل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری اضافه کرد: مشترکان می توانند در اپراتور همراه اول با شماره ۰۹۹۹۰، در اپراتور ایرانسل با شماره ۷۰۰ و در اپراتور رایتل با شماره ۲۰۰ تماس بگیرند و برای تماس با خط اپراتوری به غیر از اپراتور خودشان با شماره گیری ۰۹۱۲۹۹۹۰ از خدمات مرکز تماس همراه اول، شماره ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ اپراتور ایرانسل و شماره ۰۹۲۰۲۰۰۰۰۰۰ اپراتور رایتل استفاده کنند.
قره داغی درباره گردنگیر اپراتورها به پیش گیری از سو استفاده احتمالی از اطلاعات هویتی مشترکان در زمان واگذاری سیمکارت اشاره کرد: اپراتورها ملزم هستند در زمان واگذاری سیمکارت با روش ارسال کد یکبار مصرف (OTP) به سایر سیمکارت های مشترک، برای احراز هویت متقاضیان اقدام نمایند. رگولاتوری علاوه بر نظارت بر عملکرد دفاتر و عوامل فروش اپراتورهای تلفن همراه و دفاتر پیشخوان خدمات در واگذاری سیمکارت، در صورت بروز تخلف در زمینه سوءاستفاده از اطلاعات هویتی مسافران در واگذاری سیمکارت برای رجیستری گوشی تلفن همراه، به شدت با متخلفان برخورد می کند.
وی اشاره کرد: در صورت بروز تخلف در دفاتر و عوامل فروش اپراتورها، بلافاصله دسترسی ارائه خدمات در این دفاتر قطع شده و اپراتورها ملزم هستند علاوه بر پاسخگویی به رگولاتوری، برای طرح دعوی در محاکم قضایی مقابل دفاتر پیشخوان و عوامل فروش خود اقدام نمایند.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری درباره نحوه برخورد با دفاتر پیشخوان خدمات متخلف در این عرصه اعلام نمود: با توجه به این که دفاتر پیشخوان خدمات پروانه خودرا از رگولاتوری دریافت می کنند، با نخستین تخلف دسترسی خدمات آنها قطع شده و با تکرار تخلف پروانه دفاتر با طرح موضوع در کمیته های مربوطه باطل می شود.




منبع:

1399/05/14
14:23:14
5.0 / 5
1985
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان