اصلاح قیمت اینترنت از سال آینده قریب به یقین

اصلاح قیمت اینترنت از سال آینده قریب به یقین کارا پیام: افزایش قیمت اینترنت باآنکه تا آخر سال از جانب مجلس ممنوع شده، اما مسوولان وزارت ارتباطات، از حالا و با تکیه بر ایجاد انگیزه سودآوری در سرمایه گذاران برای توسعه و عرضه کیفیت مناسب،  حرف آنرا برای سال آینده پیش کشیدند و به نظر می رسد تعرفه نیم بهای ترافیک سایت های داخلی، یکی از مدلهای جدید برای مقررات گذاری قیمت اینترنت باشد.


به گزارش کارا پیام به نقل از ایسنا، این روزها شرکتهای عرضه دهنده اینترنت ثابت گرفتار مشکلات مالی شدند و بعضی از آنها بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار کردند، چونکه پایین بودن تعرفه اینترنت در اپراتورهای موبایلی، سبب شده تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به جای اینترنت ثابت باشد و درنتیجه شرکتهای FCP درحال از دست دادن مشترکانشان هستند و این مورد به قول کارشناسان، نه تنها باعث حذف تدریجی ارتباطات ثابت شده بلکه به مرور این صنف و سایر خدماتی که به ارتباطات ثابت وابسته هستند را به مشکل گرفتار خواهد نمود.
عیسی زارع پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- چندی قبل با اشاره به اینکه تعرفه اینترنت ثابت، مطابق قانون مجلس سال جاری افزایشی نخواهد داشت، اظهار داشت: ما برای افزایش کیفیت تلاش می نماییم، کما این که در دو هفته گذشته وضعیت پهنای باند بین الملل را ترمیم کردیم، اما در ۱۰ سال قبل در حوزه اینترنت ثابت در کشور اتفاقی نیفتاده است. رتبه اینترنت ثابت ما در دنیا ۹۰ از میان ۱۴۲ کشور است و اگر اقدام قابل توجهی صورت گرفته بود، باید در رتبه بندی های بین المللی و احساس مردم خودش را نشان می داد، در حالیکه حالا بخش قابل توجهی از اعتراضات مردم نسبت به اینترنت ثابت است.
مقررات باید برای تولیدکنندگان داده های حجیم اصلاح شود
بنابراین صادق عباسی شاهکوه -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی- در نشست تخصصی "طراحی و تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات" که گزارش آن بیست و یک دیماه در وبسایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انتشار یافت، اعلام نمود: نیم بها بودن تعرفه ترافیک داخلی برای تولیدکنندگانی که محتوای کم حجمی دارند یا استارت آپ هایی که درحال شکل گیری هستند، مناسب است؛ اما باید با تغییر روش ها یا اختیاری کردن تعرفه ترجیحی، مقررات را برای تولیدکنندگان داده های حجیم اصلاح نماییم.
وی تصریح کرد: تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات فراتر از مبحث تعرفه پهنای باند داخلی و بین المللی است و تعرفه صرفا یکی از اجزای آن است و این مورد را باید از سه منظر استفاده کننده، اپراتور و تولیدکننده محتوا بررسی کرد. باید مدلی را تدوین نماییم که استفاده کنندگان که از همه ذی نفعان مهمتر هستند، خدمات با کیفیت مناسب و قیمت مقرون به صرفه دریافت کنند؛ شاخص قیمت گذاری مقرون به صرفه خدمات هم در سند کلان شبکه ملی اطلاعات پیشبینی شده است. در چرخه ارائه خدمات، اپراتورها باید سرمایه گزاری نموده و شبکه شان را توسعه داده و به نحو مناسب نگهداری کنند و تکنولوژی هایشان را ارتقاء دهند تا بتوانند خدمات با کیفیت و پایدار را ارائه کنند.
اپراتورها باید انگیزه لازم برای سرمایه گذاری را داشته باشند
معاون وزیر ارتباطات و فناور ی اطلاعات تصریح کرد: اپراتورها و سرمایه گذاران باید انگیزه لازم برای سرمایه گذاری را داشته باشند و علاوه بر قدرت سرمایه گذاری، سودآوری سرمایه هم باید مدنظر قرار گیرد. چون که در این چرخه، اگر سرمایه گذار، سود کافی به دست نیاورد، انگیزه سرمایه گذاری نخواهد داشت و به دنبال آن اپراتور نمی تواند شبکه خویش را برای ارائه کیفیت مناسب، توسعه و ارتقاء دهد و در صورتیکه کیفیت مناسب نباشد، حتی اگر قیمت خدمت ارزان باشد، مردم ناراضی خواهند بود.
عباسی شاهکوه با تکیه بر این که باید در تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات به همه اجزای این چرخه دقت شود، اظهار داشت: چند سال پیش، تعیین تعرفه نیم بها برای ترافیک داخلی به منظور پشتیبانی از محتوای داخلی از جانب مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ گردید و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هم مصوبه ای را تدوین کرد تا این مورد اجرایی شود. در آغاز کار، اجرای این مورد و نظارت بر تفکیک ترافیک داخلی و بین الملل و محاسبه هزینه آن بسیار مشکل بود که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات انجام شد.
تعرفه نیم بها برای VODها که مصرف ترافیک بالایی دارند، مشکل ایجاد کرد
وی تصریح کرد: این مورد در حقیقت برای بعضی از دارندگان محتوا، بخصوص کسانی که در آغاز فعالیتشان هستند، انگیزه ای برای رشد کارشان بود و اثرات مثبتی هم داشت. ولی هم اکنون این مصوبه برای برخی فعالان مانند VODها که محتوای حجیم و مصرف ترافیک بالایی دارند، از نظر جذابیت برای سرمایه گذاری و تولید محتوا مشکلاتی را بوجود آورده است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی درباره تجربه مدیریت این مورد در سایر کشورها اظهار داشت: در کشورهای دیگر هم وارد تعرفه ترافیک نشده و قیمت یکسانی برای همه در نظر گرفته می شود و تولیدکننده محتوا و اپراتور ارائه دهنده خدمت در تعامل با یکدیگر در چارچوب اسپانسر دیتا فعالیت می نمایند.
معاون وزیر ارتباطات و فناور ی اطلاعات با تکیه بر پیاده سازی مدل اسپانسر دیتا در کشور اضافه کرد: رگولاتوری نباید وارد مسایل تعرفه گذاری شود و این موارد باید به صورت دوطرفه بین اپراتور ارائه دهنده خدمت و تولیدکننده محتوا شکل بگیرد و نقش رگولاتوری در بخش حفاظت از حقوق مصرف کننده، نظارت بر این تعامل است.
مدل جدید قیمت اینترنت برای سال جدید
عباسی شاهکوه پیش از این هم به ایسنا اظهار داشته بود: تا آخر سال ۱۴۰۰ برای افزایش قیمت اینترنت ثابت و سیار، منع قانونی از جانب مجلس شورای اسلامی وجود دارد، اما برای سال جدید، مدل جدید قیمتی خواهیم داشت، مدلی که هم برای مردم مفید باشد و هم برای اپراتورها، حالا هم درحال بررسی مدلهای قیمتی هستیم و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم. قیمت بسته های اینترنتی اپراتورها هم باید اصلاح گردد و اپراتورها باید پیشنهادات جدیدی دهند و ما این پیشنهادات را بررسی می نماییم و اگر تناقضی با مقررات نداشته باشد، آنها را تایید می نماییم.
وی خاطرنشان کرده بود: نارضایتی اصلی زمانی اتفاق می افتد که خدمتی عرضه نشود یا باکیفیت بد عرضه شود. قیمت در کنار کیفیت و در دسترس بودن، در کنار هم باید مورد توجه قرار گیرد. باید مطمئن باشیم که همیشه عرضه کیفیت مناسب به مردم امکان پذیر است و اگر قیمت ها آنقدر پایین باشد که این امکان فراهم نشود، مردم بیشتر متضرر می شوند. البته ما مراعات می نماییم که مردم بتوانند به سرویسهای پایه شان دسترسی داشته باشند، اما باید مدل مناسبی داشته باشیم که هم مردم به سرویس مناسب با قیمت مناسب برسند، هم اپراتورها بتواند سرمایه گذاری لازم را انجام دهد.




منبع:

1400/10/25
14:16:57
5.0 / 5
280
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان