پایش سال ۱۴۰۱ رفتار ایرانی ها در شبكه های اجتماعی

زیست اینترنتی ایرانی ها در ۱۴۰۱ چطور بود؟

زیست اینترنتی ایرانی ها در ۱۴۰۱ چطور بود؟ به گزارش کارا پیام، گزارش تحلیلی بیگ دیتای دیتاک که رفتار کاربران ایرانی را پارسال (۱۴۰۱) در شبکه های اجتماعی مختلف پایش کرده نشان داده است که ایرانیان باوجود مواجه بودن با محدودیت ها و فیلترینگ در شبکه های اجتماعی، همچنان از این شبکه ها استفاده می نمایند و تلگرام به صدر استفاده ی ایرانیان از پیام رسان های مختلف بازگشته است.


ایسناپلاس: مجموعه ی «دیتاک» در ایام اخیر گزارش سالانه خویش را درمورد تحلیل رفتار کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی مختلف منتشر نمود. برپایه گزارش دیتاک، کاربران ایرانی با وجود محدودیت هایی که از قبل روی بعضی از شبکه های اجتماعی اعمال شده بود و همینطور محدودیت های جدیدی که در شهریور سال قبل روی پلت فرم هایی مانند اینستاگرام و واتساپ اعمال شد و همینطور سایر محدودیت های گاه و بی گاه در ارتباط با سرعت اینترنت، همچنان در شبکه های اجتماعی خارجی حضور دارند. فعالیت ایرانیان و همینطور تولید محتوای فارسی در بعضی از این پلت فرم های خارجی مانند توییتر حتی افزایش هم یافته است.
بیگ دیتا چیست و چه اهمیتی دارد؟
بیگ دیتا یا کلان داده اصطلاحی است که در مورد حجم زیادی از اطلاعات استفاده می شود که پیچیده هستند و پردازش آنها با استفاده از روش های سنتی، غیر ممکن و دشوار است. این داده های کلان از آن جا که اهمیت زیادی دارند در موضوعات و صنایع مختلف شامل صنعت آموزش، سلامت، دیجیتال مارکتینگ و شبکه های اجتماعی، تولید محتوا و غیره کاربرد دارند. تحلیل بیگ دیتای شبکه های اجتماعی و فضای مجازی راه را برای داشتن بینش های عمیق و فهم نکات مفید برای شناخت این فضا استفاده ی درست از آن اهمیت فراوانی دارد.
کدام شبکه های اجتماعی بیشترین کاربر فعال ایرانی را دارا هستند؟ برپایه گزارشی که دیتاک منتشر نموده، کاربران ایرانی با وجود محدودیت های فیلترینگ، کماکان در شبکه های اجتماعی مختلف خارجی فعال می باشند و از پیام رسان های بین المللی به طور گسترده استفاده می نمایند.
- تلگرام: ۵۸ تا ۶۱ میلیون کاربر
- اینستاگرام: ۴۲ تا ۴۶ میلیون کاربر
- توییتر: ۴ تا ۳.۵ میلیون کاربر
بنابر این گزارش، اپلیکیشن تلگرام با وجود فیلتر بودن، همچنان در صدر استفاده ی کاربران ایرانی قرار دارد و بین ۵۸ تا ۶۱ میلیون کاربر ایرانی دارد.
بعد از تلگرام، اینستاگرام با داشتن ۴۲ تا ۴۶ میلیون کاربر ایرانی، در رده ی دوم قرار دارد.
توییتر هم با داشتن ۴ تا ۳.۵ میلیون کاربر ایرانی در رده ی سوم فعالیت از نظر شمار کاربران ایرانی قرار دارد.
بازگشت کاربران به تلگرام بعد از محدودیت واتساپ نکته ی قابل توجه اینست که تا پیش از اعمال فیلترینگ جدید روی شبکه های اجتماعی در شهریور سال ۱۴۰۱، کاربران به استفاده از پیام رسان واتساپ متمایل شده بودند اما با فیلتر شدن واتساپ، کاربران ایرانی به طور گسترده باردیگر مبادرت به استفاده از تلگرام کرده اند.
البته ذکر این نکته ضروریست که این آمار برپایه تعداد حساب های کاربری بوجود آمده توسط ایرانی ها در شبکه های اجتماعی ذکر شده گردآوری شده است. با عنایت به این نکته که در شبکه های اجتماعی، کسب و کارهای ایرانی هم حضور دارند و امکان دارد هر نفر حقیقی، بیشتر از یک حساب شخصی داشته باشد یا حتی کاربران علاوه بر صفحه شخصی شان، صفحه های در ارتباط با کسب و کارشان را هم در شبکه های اجتماعی بوجود آورده باشد، این داده ها با تعداد نفرات فعال متفاوت خواهد بود.




میزان فعالیت کاربران ایرانی در تلگرام
- برپایه گزارش دیتاک، کاربران ایرانی تلگرام به صورت میانگین ۲۲ پست در ثانیه منتشر می کنند.
- در هر ثانیه، ۲۷ هزار پست تلگرامی توسط کاربران ایرانی مشاهده می شود.
- هر پست تلگرامی به صورت میانگین هزار و دویست بازدید دارد.
- حدود ۱۰ درصد از پست های تلگرام محتوای بازنشر شده است. اغلب کانال های تلگرامی، محتوا را کپی کرده و سپس بازنشر می کنند و محتواها را از کانال های مبدأ به صورت مستقیم فوروارد نمی کنند.
- تنها ۳۶ درصد از کانال های عمومی (Public) در تلگرام به صورت مستمر فعالیت دارند.

میزان فعالیت کاربران ایرانی در اینستاگرام
باوجود تصور اولیه در خصوص این که با وجود محدودیت روی شبکه اجتماعی اینستاگرام، از شمار کاربران یا فعالیت در این پلت فرم کم می شود، داده هایی که دیتاک منتشر نموده نشان داده است که از زمان ایجاد محدودیت روی این شبکه از شهریور ۱۴۰۱، حجم محتوای عمومی این بستر به مرور افزایش هم یافته است.
- تابحال ۴۵۰ میلیون پست از ۶ میلیون صفحه ی عمومی (Public) متعلق به کاربران ایرانی در اینستاگرام منتشر شده است.
- به صورت میانگین ۱۴ پست در ثانیه توسط کاربران ایرانی در اینستاگرام منتشر می شود.
- کاربران ایرانی در هر ثانیه بیشتر از ۲۵ هزار بار پست های اینستاگرام را می بینند.
- حدود یک درصد از کاربران بعد از مشاهده ی یک پست در اینستاگرام، آنرا لایک می کنند.

میزان فعالیت کاربران ایرانی در توییتر
توییتر فارسی با حضور گیک های فناوری و فعالان حوزه رسانه، آی تی و سیاست شکل گرفت؛ تا قبل از اعتراضات شهریورماه سال ۱۴۰۱، شخصیت های گروههای مرجع هم به فعالان این پلت فرم اضافه شدند. با آغاز اعتراضات فعالیت قشر جوان جامعه هم در توییتر فارسی افزوده شد.
در مجموع فضای پلت فرم توییتر یک فضای قطبی است و همین موضوع، یکی از علل عدم فعالیت پررنگ کسب و کارهای ایرانی در این شبکه اجتماعی است.
- تابحال ۷.۳۵ میلیارد توییت از ۹.۱ میلیون کاربر ایرانی در توییتر انتشار یافته است.
- کاربران ایرانی به صورت میانگین در هر ثانیه ۲۳۳ توییت منتشر می کنند.
- بررسی و پایش کل محتوای توییتر فارسی نشان داده است که تنها ۵ درصد از محتواهای ارسالی توسط کاربران، توییت دست اول هستند و ۹۵ درصد بقیه ی محتواها، محتواهای بازنشر یا ریتوییت بوده اند.
- همینطور یک کاربر ایرانی بعنوان فعال ترین کاربر توییتر، روزانه بیش از ۶۰۰ توییت منتشر می کند.

میزان تولید و انتشار محتوا توسط ایرانیان در شبکه های اجتماعی چقدر است؟
دیتاک در ادامه ی این گزارش نوشته «با آغاز اعتراضات در سال گذشته، محدودیت اینترنت و فیلتر شدن اینستاگرام در اواخر شهریورماه، میزان انتشار پست توسط کاربران ایرانی در اینستاگرام، به صورت واضحی کاهش یافت. همانطور که در این نمودار مشاهده می کنید، بازگشت روند تولید محتوای دو بستر توییتر و اینستاگرام تا اوایل دیماه طول کشیده است.»
در پلت فرم تلگرام اما روند تولید محتوا توسط کاربران ایرانی متفاوت بوده و انتشار محتوا در بستر تلگرام در کل سال نرمال و بدون تغییرات چشم گیر بوده است.




محتوای فارسی در پلت فرم های متعدد بیشتر به چه صورتی انتشار یافته است؟
برپایه آماری که در این نمودار دیده می شود، در بستر تلگرام و اینستاگرام بیشترین قالب محتوایی، تصویر است. در پلت فرم توییتر اما توییت متنی بیشترین نوع موارد انتشار یافته کاربران را به خود مختص کرده است.






مطالب انتشار یافته در تلگرام چه موضوع هایی را در بر می گیرند؟
بیشترین موضوعی که توسط کاربران ایرانی در تلگرام به آن پرداخته شده سرگرمی و روزمره با ۶۷.۵ درصد از کل محتواهای انتشار یافته در این پلت فرم بوده است.
بعد از آن، هنر و رسانه ۹.۵درصد، مالی و اقتصادی ۷.۳ درصد، مسائل اجتماعی ۶.۹ درصد، ورزش و جوانان ۳.۶ درصد، موضوعات سیاسی ۷.۳ درصد و همینطور مسائل بین المللی و علمی و آموزشی از کل محتواهای انتشار یافته در این پلت فرم ارزیابی شده است.

پرتکرارترین هشتگ های فارسی در شبکه های اجتماعی مختلف دیتاک در این گزارش آورده: «لیست هشتگ های پرکاربرد در هر شبکه اجتماعی در بازه های زمانی مختلف که جامعه درگیر اتفاقات اجتماعی و فرهنگی مختلف است، تغییر می کند اما در بازه ی زمانی طولانی و میانگین سالانه، هشتگ های ثابتی را شامل می شود؛ اعتراضات سال ۱۴۰۱ به علت طولانی بودن، میانگین سالانه ی این فهرست را تغییر داده است. به صورتی که در هر بستر، هشتگ های در رابطه با این مورد قابل مشاهده می باشد.
هشتگ های پراستفاده در شبکه های اجتماعی هشتگ های پراستفاده در تلگرام:
- هشتگ های پراستفاده در کانال های تلگرامی، هشتگ های بورسی، رمزارزی، نرخ دلار و.... هستند.
- استفاده از هشتگ در پست های تلگرامی مرسوم نیست و عمدتا جهت دسته بندی محتوای کانال کاربرد دارد.
نکته ی جالب اینست که یک کانال اعلام قیمت باربری باعث حاضر شدن هشتگ #تریلی در فهرست ۱۰ هشتگ پراستفاده شده است.




هشتگ های پراستفاده در توییتر:
لازم به ذکر است که ۹۴ درصد از ۱۰۰ هشتگ پرکاربرد کاربران ایرانی در توییتر، هشتگ های در ارتباط با اعتراضات سال ۱۴۰۱ هستند.



پرتکرارترین هشتگ های کاربران ایرانی در اینستاگرام
هشتگ های #بلوچستان و #زاهدان به علت اعتراضات سال گذشته، در اینستاگرام جزو پرکاربردترین ها بوده اند.
قبل از اعتراضات، در بازه های زمانی مختلف هشتگ های در رابطه با گروههای خوانندگان کره ای BTS، جزو پرکاربردترین هشتگ های اینستاگرام بوده اند.



بیشترین موارد جست وجوی ایرانیان در گوگل پارسال چه بوده است؟
این فهرست در بازه های زمانی مختلف عمدتا شامل کلمات مشخص و ثابتی است؛ اما نکته ی جالب آن وجود کلیدواژه های طلا و قیمت طلا به علت افزایش قیمت آن پارسال است. کلیدواژه هایی مانند دیوار، دیجی کالا و نی نی سایت هم از نظر کاربران ایرانی بعنوان منابع اصلی و حوزه های تخصصی به شمار رفته است.
کلیدواژه ایران خودرو هم به علت قرعه کشی خودرو و همینطور کلیدواژه شاد هم به علت اهمیت آن برای دانش آموزان در این فهرست به چشم می خورند.




بخش دوم گزارش؛ مقایسه ی فضای مجازی در ایران و جهان چه برخی از مردم ایران و جهان به اینترنت دسترسی دارند؟
- بنابر گزارش دیتاک، ۷۹ درصد از مردم در موقعیت جغرافیایی ایران به اینترنت دسترسی دارند.
- ۷۵ درصد از کاربران ایرانی، از راه موبایل در اینترنت فعالیت دارند.
- همینطور ۵۴ درصد از کاربران اینترنت در ایران در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند.

مقایسه ی سرعت اینترنت همراه و خانگی در ایران و جهان
بنابر گزارش دیتاک، میانگین سرعت اینترنت همراه در ایران ۴۰ مگابیت بر ثانیه است و میانگین سرعت اینترنت در جهان ۴۱ مگابیت بر ثانیه است. ازاین رو میتوان اظهار داشت که سرعت اینترنت موبایل در ایران تقریباً با میانگین جهانی برابر است اما اوضاع در اینترنت ثابت متفاوت است.
- بنابر آمار، ۸۶ درصد کاربران اینترنت در ایران، به اینترنت ۳G و بالاتر از آن، دسترسی دارند.
- میانگین سرعت اینترنت ثابت در ایران ۱۲ مگابیت بر ثانیه ارزیابی شده درحالی که میانگین سرعت اینترنت ثابت جهانی ۷۹ مگابیت بر ثانیه است. ازاین رو سرعت اینترنت ثابت در ایران به طور چشمگیری از میانگین جهانی آن کمتر است.


محبوب ترین شبکه های اجتماعی در جهان کدام اند؟
محبوب ترین شبکه های اجتماعی در جهان به ترتیب شمار و تعداد کاربران به شرح زیر است:
فیسبوک – ۲ میلیارد و نهصد و پنجاه و هشت میلیون کاربر
یوتیوب – ۲ میلیارد و پانصد و چهارده میلیون کاربر
اینستاگرام – ۲ میلیارد کاربر
واتساپ – ۲ میلیارد کاربر
وی چت – یک میلیارد و سیصد و سیزده میلیون کاربر
تیک تاک – یک میلیارد و پنجاه و یک میلیون کاربر
تلگرام – هفتصد میلیون کاربر
اسنپ چت – ششصت و سی و پنج میلیون کاربر
توییتر – پانصد و پنجاه و شش میلیون کاربر
پینترست – چهارصد و چهل و پنج میلیون کاربر

فعال ترین وب سایت های خبری در ایران (براساس تعداد مطالب منتشر شده) دیتاک در ادامه ی این گزارش فهرستی از هشت خبرگزاری فعال و رسمی کشور را منتشر نموده که رسالت شان تولید و انتشار خبر است. برهمین اساس سایت های خبرخوان و سایت هایی که صرفاً به بازنشر اخبار می پردازند از فهرست زیر حذف شده اند.
خبرگزاری ایسنا با انتشار ۷۳۸ مطلب در روز، دومین خبرگزاری فعال در ایران شناخته شده است.
فعال ترین سایت های خبری ایرانی:
خبرگزاری صداوسیما – ۱۰۲۸ مطلب در روز
خبرگزاری ایسنا – ۷۳۸ مطلب در روز
خبرگزاری مهر – ۶۳۹ مطلب در روز
خبرگزاری فارس – ۵۹۵ مطلب در روز
خبرگزاری باشگاه خبرنگاران – ۵۶۴ مطلب در روز
خبرگزاری ایرنا – ۵۶۰ مطلب در روز
خبرگزاری تسنیم – ۴۵۵ مطلب در روز
خبرآنلاین – ۳۴۷ مطلب در روز





منبع:

1402/03/17
09:52:09
5.0 / 5
306
تگهای خبر: آنلاین , آی تی , اپل , اپلیكیشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان