وزیر علوم خبر داد
بازبینی در بخشنامه پیشرفت اعضای هیات علمی و طراحی نظام رتبه بندی دانشگاه ها
کارا پیام: سیستان و بلوچستان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از بازبینی در آئین نامه پیشرفت اعضای هیات علمی و طراحی نظام رتبه بندی دانشگاه ها بر پایه مسئولیت اجتماعی آگاهی داد.
حسین سیمایی صراف پنجشنبه ۱۵ آبان در دیدار با اعضاء هیات علمی دانشگاه های سیستان و بلوچستان که در تالار امام رضا (ع) زاهدان برگزار شد، اظهارکرد: دانشگاه ها به عنوان نهادهای علمی و اجتماعی، باید بیشتر از گذشته در حل مسایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور ایفای نقش کنند و این مهم در سیاستهای جدید وزارت علوم جایگاه ویژه ای یافته است.
وزیر علوم اظهار داشت: با وجود محدودیت های مادی و مشکلات اقتصادی، دغدغه های جامعه دانشگاهی کشور فراتر از مسایل صنفی است و نگاه استادان و محققان معطوف به پیشرفت های ملی و استانی قرار دارد.
وی ضمن اشاره به جایگاه اجتماعی دانشگاه ها اضافه کرد: دانشگاه ها در استان هایی همچون سیستان و بلوچستان که تنوع فرهنگی، قومی و مذهبی در آن چشم گیر است، می توانند محور همبستگی و وحدت اجتماعی باشند.
به قول وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تقویت تعامل و همکاری در فضای علمی سبب تسری فرهنگ همزیستی به جامعه و ایفای نقش مؤثر دانشگاه در فرایند تصمیم سازی کشور می شود.
وی اشاره کرد: دانشگاه باید نماینده همه اقوام و مذاهب ایرانی باشد و مسئولیت مشترک ساختن آینده کشور را میان استادان، دانشجویان، مدیران دانشگاهی و سازمانهای دولتی تقسیم تا نقش واقعی خویش را در راه توسعه ایفا کند.
سیمایی صراف از اصلاح آئین نامه های آموزشی و پژوهشی وزارت علوم به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات این وزارت خانه یاد کرد و اضافه کرد: در آئین نامه جدید، حوزه علوم انسانی و اجتماعی از رشته های فنی و مهندسی تفکیک شده و شاخصهای اختصاصی برای هر بخش تعریف شده است.
وی تصریح کرد: در این بخشنامه، پیشرفت اعضاء هیات علمی تنها بر مبنای تعداد مقالات و کتاب ها ارزیابی نمی شود و معیار «اثرگذاری اجتماعی» به عنوان شاخصی نوین درنظر گرفته شده است.
سیمایی صراف اظهار داشت: استادانی که با پژوهش های علمی خود بتوانند مشکلات اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی استانها را کاهش دهند، بیشتر از گذشته مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. این تحول در نظام ارزیابی، به رسمیت شناختن نقش اجتماعی دانشگاه ها و تاکید بر تاثیر مستقیم علم در بهبود کیفیت زندگی مردم است.
وی از طراحی نظام جدید رتبه بندی دانشگاه های کشور آگاهی داد و اظهار داشت: بر خلاف نظام های بین المللی که شاخصهای آموزشی و پژوهشی را ملاک ارزیابی قرار می دهند، در نظام داخلی جدید، معیارهایی همچون مسئولیت اجتماعی دانشگاه و مشارکت آن در حل مسایل اقتصادی و اجتماعی استانها لحاظ شده است.
وزیر علوم اضافه کرد: دانشگاه هایی که در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی منطقه نقش مؤثر داشته باشند، از امتیاز ویژه برخوردار خواهند شد.
وی ضمن اشاره به ظرفیتهای انسانی سیستان و بلوچستان بیان نمود: این استان با وجود چالش هایی نظیر فقر، خشکسالی و لطمه های اجتماعی، از نیروی انسانی علمی و دانشگاهی توانمند و دغدغه مند برخوردار است؛ استادان این استان آماده اند که با اتکا به دانش و تجربه خود در حل مشکلات منطقه ای مشارکت کنند.
سیمایی صراف با اشاره بر ضرورت همکاری نزدیک میان دانشگاه و مدیریت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تعامل مؤثر میان مجموعه علمی و اجرایی می تواند ظرفیتهای استان را به فعلیت برساند و زمینه توسعه پایدار را فراهم آورد.
به گزارش کارا پیام به نقل از ایسنا، به نقل از استانداری در روز ۱۵ آبان وزیر علوم اشاره کرد: سیاست جدید وزارت علوم بر پایه تقویت نقش اجتماعی دانشگاه ها و افزایش پیوند علم و جامعه استوار است.
حرف آخر اینکه سیمایی صراف از اصلاح آیین نامه های آموزشی و پژوهشی وزارت علوم به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات این وزارت خانه یاد کرد و افزود: در آیین نامه جدید، حوزه علوم انسانی و اجتماعی از رشته های فنی و مهندسی تفکیک شده و فاکتور های اختصاصی برای هر بخش تعریف شده است. وی اشاره کرد: در این بخشنامه، پیشرفت اعضاء هیأت علمی تنها مبنی بر تعداد مقالات و کتاب ها ارزیابی نمی شود و معیار اثرگذاری اجتماعی به عنوان شاخصی نوین در نظر گرفته شده است.
این مطلب کاراپیام را پسندیدین؟
(1)
(0)
مطالب مرتبط جدید کاراپیام
نظرات بینندگان کاراپیام در مورد این مطلب