از همه سیم كارت هایی كه به نام شماست اطلاع دارید؟!
كارا پیام: در صورتی كه خطوط سیم كارت خویش را بدون رعایت مقررات تغییر نام به دیگران واگذار كرده اید و یا تعدادی سیم كارت بدون اطلاع شما در بانك اطلاعاتی اپراتورها ثبت شده است، برای قطع هر یك از سیم كارت ها اقدام كنید زیرا مسوولیت ناشی از سوءاستفاده از هر خطی كه به نام مشترك باشد، با مالك قانونی آن است.
به گزارش كارا پیام به نقل از ایسنا، طرح ساماندهی سیم كارت ها برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی، با راه اندازی سامانه استعلام تعداد خطوط مشتركین همراه شد. بدین ترتیب كاربران با رجوع به این سامانه می توانند از تعداد خطوطی كه به نام آنهاست آگاه شده و نسبت به غیرفعال كردن خطوطی كه از آنها استفاده نمی كنند، اقدام كنند.
مغایرت احتمالی بین تعداد خطوط اعلام شده با تعداد مورد انتظار شما ممكن است به دو دلیل باشد؛ در صورتی كه تعداد سیم كارت های اعلام شده كمتر از انتظار شما باشد، بدین معناست كه بعضی از سیم كارت های در اختیارتان به نام شما ثبت نشده است و یا اطلاعات هویتی برای بعضی از خطوط در اختیارتان فاقد كد ملی بوده یا كد ملی ثبت شده صحیح نیست كه در آن صورت احتمال قطع این خطوط توسط اپراتورها وجود دارد.
همچنین در صورتی كه تعداد سیم كارت های اعلام شده بیشتر از انتظار شما باشد، بدین معناست كه تمام یا بعضی از خطوط خویش را بدون رعایت ضوابط و مقررات تغییر نام به دیگران واگذار كرده اید و یا تعدادی سیم كارت به نام شما و البته بدون اطلاع شما در بانك اطلاعاتی اپراتورها ثبت شده است.
از آنجایی كه هر خط یا سرویس ارتباطی دیگری كه به نام مشترك باشد، مسئولیت و عواقب ناشی از سوءاستفاده از آن را برای كاربر به همراه دارد و مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از تجهیزات و امتیازات مخابراتی واگذارشده خارج از ضوابط قانونی، با مالك قانونی آنهاست، برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی، طرح احراز هویت سیم كارت های تلفن همراه به جهت اینكه دیگر در ایران سیم كارت بدون هویتی وجود نداشته باشد، دنبال شد.
در سامانه استعلام تعداد خطوط مشتركین تلفن همراه كلیه مشتركین چهار اپراتور كشوری همراه كه حداقل یك سیم كارت به نام خود در یك اپراتور داشته و كد ملی شان هم در بانك اطلاعاتی اپراتور تامین كننده سیم كارت به صورت صحیح ثبت شده است می توانند از تعداد خطوطی كه به نامشان در هر یك از اپراتورهای مذكور ثبت شده آگاه شوند.
چگونه از سیم كارت هایی كه با كد ملی مان ثبت شده، آگاه شویم؟
تمامی مشتركان می توانند با رجوع به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در بخش خدمات الكترونیك و یا نشانی اینترنتی mobilecount. cra. ir به این سامانه رجوع كرده و از تعداد سیم كارت هایی كه با كد ملی آنان ثبت شده است، آگاه شوند.
همچنین كاربران می توانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، با ارسال كد ملی مالك خط به یكی از شماره های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ با استفاده از یكی از خطوط تحت مالكیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت شده به نام خود اقدام كنند. درصورت همخوانی اطلاعات ورودی با اطلاعات ثبت شده در سامانه، نتایج با استفاده از پیامك یا آدرس CRA. IR برای كاربر ارسال خواهد شد.
این خدمات تنها به افراد حقیقی داده می گردد كه حداقل یك سیم كارت در یكی از اپراتورهای چهارگانه داشته باشند. بدین ترتیب مشتركین تلفن همراه باید كد ملی و شماره تلفن همراه خویش را در این سامانه وارد كنند. بعد از ثبت اطلاعات، پیامكی برای آنها ارسال می گردد كه در آن تعداد سیم كارت های ثبت شده با كد ملی متقاضی كه در شبكه تلفن همراه كل كشور به صورت فعال یا غیرفعال وجود دارد درج شده است.
هر مشترك در هر دوره ۱۰ روزه تنها یك بار می تواند از این سامانه تعداد خطوط خویش را استعلام كند. همینطور درصورتی كه از آخرین استعلام بیش از ۱۰ روز گذشته ولی موفق به استعلام نشده باشید می توان مبحث را با مدیریت سامانه در میان گذاشت. با وارد كردن اطلاعات اولیه، كد رهگیری به شما داده خواهد و بعد از آن پیامكی با محتوای تعداد سیم كارت ها در هر اپراتور برایتان ارسال خواهد شد.
مشتركان تلفن همراه در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت شده به نام خودشان می توانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشتركین اپراتورها رجوع كنند و با عرضه كارت ملی از تمامی خطوط به نام خود كه ممكن است بدون اطلاع مشترك به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یك از سیم كارت ها اقدام كنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب