در راستای دولت الكترونیك انجام می شود

راه اندازی سفته دیجیتال و ارائه تسهیلات الكترونیكی

راه اندازی سفته دیجیتال و ارائه تسهیلات الكترونیكی به گزارش كارا پیام رئیس مركز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد و دارایی از طریق اندازی سفته دیجیتال وارایه تسهیلات الكترونیكی به كسب وكارهای صدمه دیده در زمان همه گیری ویروس كرونا اطلاع داد.


به گزارش کارا پیام به نقل از ایسنا از مرکز ملی فضای مجازی کشور، علی عبدالهی - رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد و دارایی -در جلسه کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به جهش دیجیتالی دنیا به علت همه گیری ویروس کرونا اظهار داشت: وزارت امور اقتصادی و دارایی در جهت چشم انداز و حرکت به سمت اقتصاد هوشمند، به دنبال تسهیل در ارائه خدمات، کاهش مراجعات حضوری و در نهایت تحقق دولت الکترونیک که از تاکیدات شورایعالی فضای مجازی کشور است، ارائه تسهیلات به کسب و کارهای صدمه دیده به دنبال همه گیری ویروس کرونا را طبق مصوبه دولت وکمیته ملی مبارزه با کرونا در اولویت برنامه های خود قرار داده است.
وی ضمن ارائه گزارش فرایند و عملکرد تخصیص سفته الکترونیک و در جهت آن ارائه تسهیلات در کمتر از ۲۴ ساعت، اضافه کرد: برای ارائه تسهیلات به متقاضیان باید در اولین مرحله احراز هویت صورت گرفته و پس امضای قرارداد فی درخلال طرفین، تضامین ارائه شود که با عنایت به فرآیند طولانی و احتیاج به مراجعات مختلف و همینطور مستند سازی مدارک، عرضه سفته الکترونیکی برای متقاضیان در نظر گرفته شد.
عبدالهی با بیان این که سفته زیر مجموعه خزانه داری و همینطور دارای حق تمبر سازمان امور مالیاتی است، تصریح کرد: با همکاری نهادهای مربوطه هم اکنون این خدمت در اختیار بانک ملی قرار گرفته و صرفاً گام اول آن، ارائه تسهیلات به کسب وکارهای صدمه دیده از کروناست که در نهایت به کل متقاضیان تعمیم داده می شود.
وی اعلام نمود: کسب و کارهای صدمه دیده که شامل بنگاه های بزرگ و صنوف کوچک است، پیش تر در سامانه کارای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده و فهرست آنها به همراه میزان تسهیلات مورد نظر در اختیار بانک ها قرار گرفته است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد و دارایی با اشاره به این که بانک ملی درخواست کننده ارائه این خدمت بوده و زیرساخت های این بانک برای این تحول آمادگی کامل داشت، خاطرنشان کرد: این خدمت معطوف به بانک ملی نیست و از هر بانک دیگری که تصمیم به ارائه تسهیلات به کسب وکارهای صدمه دیده از کرونا دارد، می تواند درخواست خویش را به مرکز فناوری اطلاعات و توسعه هوشمند ارسال نماید تا بعد از بررسی زیرساخت های فنی آن شامل اتصال صحیح و چگونگی انجام فرایند تخصیص و ابطال نسخه الکترونیکی سفته، این سرویس در اختیار آن قرار خواهد گرفت.
وی با بیان این که احراز هویت و امضای الکترونیکی آن با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صمت صورت گرفته، اضافه کرد: در سیستم بانک ملی این شناسایی و احراز هویت چند لایه است یعنی بخشی از اطلاعات را از سامانه کارا، بخشی سامانه شاهکار و در نهایت اطلاعاتی هویتی از پیش ثبت شده از مشتریان در بانک ملی است.
علی عبدالهی اظهار داشت: طبق ماده ۴۴۹ لایحه قانون تجارت ما ظرف سه سال موظف به راه اندازی سفته الکترونیک بودیم اما همه گیری ویروس کرونا این تحول را تسریع بخشید. با راه اندازی بخش اعطای تسهیلات و اعتبار دیجیتال مبتنی بر موبایل، در بانکداری موبایلی هم گرفتار تحول شده و از مرحله پرداخت های خرد و کارت به کارت به مرحله ارائه تسهیلات حرکت کردیم.




منبع:

1399/05/19
20:46:07
5.0 / 5
1973
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان