پژوهشگاه فضای مجازی بررسی كرد؛

تاثیر فناوری بر حوزه سلامت در سال ۲۰۲۱

تاثیر فناوری بر حوزه سلامت در سال ۲۰۲۱ به گزارش کارا پیام با عنایت به شیوع بیماری کووید ۱۹ و پیشرفت های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی و هم پزشکی از راه دور، کارشناسان انتظار دارند سال آینده میلادی (۲۰۲۱) به سمت بیمار محور بودن پیش برود.


به گزارش کارا پیام به نقل از گروه علوم و تکنولوژی های جدید پژوهشگاه فضای مجازی، از واکسن کووید ۱۹ گرفته تا پیشرفت های یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی، بهبود وای فای و اینترنت نسل پنجم و پزشکی از راه دور، کارشناسان انتظار دارند سال آینده به سمت «بیمار محور» بودن پیش برود. کووید ۱۹ سبب دستیابی به چیزی شد که کارآفرینان، پزشکان و فعالان نتوانسته بودند به آن دست یابند. این بیماری سبب ایجاد یک سیستم بهداشتی شد که بیشتر از آنکه روی کادر درمان و شرکتهای بیمه تمرکز کند، روی بیماران متمرکز است. صنعت سلامت قرار بود که در دهه گذشته «بیمار محور» شود، اما تقاضای شدید کووید ۱۹ بود که سبب شد این وعده تحقق یابد. یان مک کرا، مدیر عامل شرکت Orion Health بیان کرده که کووید ۱۹ سیستم سلامت را به سمت «بیمار محور» بودن هدایت کرده است. وی اظهار داشت: «بودجه فناوری اطلاعات در حوزه سلامت، صرف پیاده سازی پروژه های عظیم و یکپارچه بیمارستان ها نخواهد شد و در عوض به سمت پروژه هایی خواهد رفت که با بیماران ارتباط مستقیم دارند.» این مورد به معنای به اشتراک گذاری بهتر اطلاعات، عرضه جهانی واکسن کووید ۱۹، یادگیری ماشینی عملیاتی و مزایای دیگر در حوزه سلامت روان است. در زیر به ۷ مورد از پیشبینی ها در مورد تاثیر فناوری بر حوزه سلامت در سال ۲۰۲۱ اشاره می نماییم. واکسن کووید ۱۹ محققین از تعیین توالی ژنوم ویروس SARS-CoV-۲ (کووید ۱۹) برای ساخت واکسن کووید ۱۹ در کمتر از یک سال دیگر بهره برده اند. سه واکسن در مرحله نهایی آزمایشات بالینی جهت بررسی ایمنی و اثربخشی مورد آزمون قرار می گیرد. انگلستان تحت قوانین استفاده اضطراری، واکسن های شرکت Pfizer و BioNTech را تأیید کرده است. با این که ۴۳۰۰۰ نفر در برخی از مراحل آزمایشات بالینی شرکت کردند، این تأییدیه بر مبنای داده هایی از ۱۷۰ عفونت صادر گردیده است. انگلستان انتظار دارد که در ماه دسامبر، دوزهایی از درمان مبتنی بر RNA را به کادر بهداشتی در معرض خطر عرضه نماید. شرکت Moderna هم درمانی امیدوارکننده عرضه کرده است. این درمان واکسنی با پایه RNA است. طبق یک بررسی روی ۹۵ مورد در مرحله سوم آزمایشات بالینی، تخمین زده شده است که این واکسن بیشتر از ۹۴% در جلوگیری از مبتلا شدن به کووید ۱۹ اثربخش باشد. شرکت Moderna این مرحله را در اواخر جولای روی ۳۰۰۰۰ نفر آغاز کرد. محققین شرکت Asta Zeneca و دانشگاه آکسفورد در اواخر ماه نوامبر درمانی عرضه دادند که بر مبنای بررسی های مرحله سوم آزمایشات بالینی، ۷۰% اثربخش بوده است. این بررسی نشان داد که احتمالاً دوزهای پایین تر واکسن اثربخشی بیشتری داشته باشد. بعد از تأیید نهایی هر کدام از این واکسن ها از سوی FDA آمریکا، چالش بعدی توزیع آنها خواهد بود. سرویسهای وب آمازون اعلام نموده اند که برای بهبود فرآیند توزیع چرخه سرد و هم پایش و پیگیری بهتر داده ها با شرکت Carrier همکاری خواهند کرد. تقاضای مستمر برای پزشکی از طریق دور بلاخره بعد از دهه ها تلاش کارآفرینان و پزشکان، موانعی که در راه پزشکی از راه دور بود در سال ۲۰۲۰ برداشته شد. تقاضاهای جدیدی که در نتیجه شیوع کووید ۱۹ به وجود آمد، انگیزه ای برای حل قوانین و زیربنای تقاضاهای حل نشده سابق ایجاد کرد. دانش ناگدا، بنیان گذار و مدیر عامل شرکت Rezilient Health می گوید که تغییرات در سیاست های بازپرداخت خیلی از موانع بر سر راه سلامت از راه دور را کاهش داده است. احتیاج به ویزیت بیماران در خلال همه گیری کووید ۱۹ هم سبب ایجاد انگیزه ای مالی شده است. وی اظهار داشت: «در طی قرنطینه گسترده، مراقبت های بالینی حضوری که منبع عظیم درآمد برای کادر سلامت به شمار می رفت، دیگر الزامی نبود. ازاین رو به جهت اینکه کادر سلامت بتواند کسب درآمد کند، باید بهداشت از راه دور را برمی گزید.» وارشا راو، مدیر عامل شرکت Nurx که یک شرکت سلامت دیجیتال برای زنان است گفته است که انتظار دارد استفاده از پزشکی از راه دور افزایش یابد، چونکه در این زمان بیماران خدمات سلامت از راه دور با کیفیت و راحت دریافت کرده و به آن عادت کرده اند. راو گفته است که این خدمات شامل خدمات جلوگیری از بارداری، بهداشت جنسی، آزمایشات بیماری های منتقله جنسی، پوست، بهداشت روان، دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالاست. وی همینطور انتظار دارد که پس از همه گیری کووید ۱۹ و دریافت خدمات پزشکی از راه دور، مردم به دنبال روش های راحتتر برای دریافت خدمات سلامت باشند. با افزایش آمار استفاده از خدمات پزشکی از راه دور، مردم تمایل پیدا کرده اند که مراقبت های سلامت در دسترسشان باشد. راو می گوید «سلامت از راه دور برای مردم جذابیت دارد، چونکه این خدمات همیشه در دسترس بوده و به صورت مستمر می توان از آن بهرمند شد.» بهبود اتصال به اینترنت نسل پنجم و وای فای راجر سندز، مدیر عامل و هم بنیان گذار شرکت Wyebot گفته است که در سال ۲۰۲۰ تنها راه ارتباطی مردم با آشنایان خود که به علت کووید ۱۹ بستری بوده اند از راه دستگاههای شخصی بوده. ازاین رو خدمات شبکه های بی سیم در سال ۲۰۲۰ بیشتر از پیش اهمیت یافته است. سندز انتظار دارد که در سال ۲۰۲۱ مراقبت های سلامت از راه وسائل بی سیم مواردی مختلفی همچون پایش بیماری، برقراری ارتباط با بیماران و سیستم های امنیتی را پوشش دهد. خودکارسازی وای فای کلیدی برای حفظ عملکرد این شبکه ها خواهد بود. سندز اظهار داشت: «شبکه بی سیم باید همیشه کار کند. بنابراین است که بیشتر روی خودکارسازی و پلت فرم های هوش مصنوعی به منظور پایش شبکه، ایجاد یک میدان وسیع و دائمی و استفاده گسترده از فناوری اطلاعات تمرکز داریم. شبکه با متصل کردن هزاران دستگاه به هم، در مقایسه با فناوری بی درنگ، داده های بیشتری در اختیار انسان ها قرار می دهد.» پزشکی از راه دور می تواند از این اتصال بهره ببرد. ناگدا از همکاری یک پزشک و یک روبات برای انجام معاینه فیزیکی در خلال یک ویزیت پزشکی از راه دور استفاده نمود. او اظهار داشت که هم اکنون معاینات شرکت می تواند با استفاده از وای فای و اینترنت نسل چهارم LTE صورت گیرد. همینطور اظهار داشت: «اگر ویزیت بیمار از راه دور امکان پذیر باشد، باید تأخیر اینترنتی را از ۲۰۰ میلی ثانیه به ۱ میلی ثانیه کاهش دهیم که اینکار فقط در صورت داشتن اینترنت نسل پنجم قابل اجراست.» پایش بهتر بیمار از طریق دور با افزایش تعداد افرادی که ویزیت پزشکی از راه دور دریافت می کنند، پزشکان احتیاج به یافتن راهی برای جمع آوری از راه دور علایم حیاتی و سایر داده ها دارند. در اینجاست که مبحث پایش از راه دور بیمار (RPM) مطرح می شود. کاف های فشارسنج متصل به اینترنت، مقیاس ها، گلوکومترهای اینترنتی، سنسور اکسیژن خون در سری ۶ اپل واچ و دستگاههای پایش خواب همگی قادر به جمع آوری داده برای پایش از راه دور بیمار هستند. دنیل کیویتینوس، مدیرعامل و هم بنیان گذار شرکت DrChrono گفته است که ابزارهای پایش از راه دور بیمار به پزشکان و پرستاران داده هایی بی درنگی از بیماران عرضه می دهد. وی اظهار داشت: «افزایش تعداد پزشکانی که مراقبت های مجازی عرضه می دهند، رواج سلامت از راه دور و سوابق سلامت الکترونیکی از داده های بیماران، اساس پیشرفت حوزه سلامت مدرن محسوب می شوند.» عملیاتی کردن یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی آرت پاپیر، مدیر عامل و هم بنیان گذار شرکت VisualDx گفته است که سال ۲۰۲۰ سبب یک تحول واقعی در هوش مصنوعی در حوزه سلامت شده است. این تحول در چارچوب چت های مکالمه و پایشگرهای علایم از همان آغاز همه گیری آغاز شد. این ابزارها سبب بهره گیری بیشتر از هوش مصنوعی پیشرفته در سال ۲۰۲۱ خواهد شد. وی اظهار داشت: «پزشکان با استفاده از ابزارهای تشخیصی بر موانع تصمیم گیری سریع و دقیق، غلبه می کنند. این موانع شامل تعصب های نژادی موجود در سیستم سلامت، احتیاج به افتراق علایم کووید از سایر بیماری های و غیره است.» استفان بهرنز، مدیر عامل و هم بنیان گذار شرکت GYANT گفته که بهره گیری از ابزار هوش مصنوعی که سبب تسهیل عرضه مراقبت های مجازی و بهبود خدمات می شود، امری الزامی است. وی اظهار داشت: «صنعت سلامت راهکارهای زیادی عرضه می دهد و اخیراً روی ترکیب این چاره ها تاکید شده است.» برایان کولبرن، مدیر ارشد توسعه و راهبرد سازمانی شرکت Alegeus گفته است که هوش مصنوعی می تواند به کارمندان برای ثبت نام بیمه های سلامت کمک نماید. به قول وی، «کارفرماها انتظار نداشته باشند که مشتریان همه چیز را خودشان بفهمند. به جای اینکه مشتریان را با سیستم سلامت منطبق نماییم، باید سیستم را برای حل مشکلات مشتریان شکل دهیم.» گریس چنگ، بنیان گذار و مدیرعامل شرکت Kintsugi گفته است که یادگیری ماشینی اثر بزرگی روی سیستم سلامت در سال ۲۰۲۰ داشته است. انتظار می رود که با افزایش استفاده از پزشکی از راه دور، این روند در سال ۲۰۲۱ هم ادامه پیدا کند. وی اظهار داشت: «هدف نهایی تیم ما استفاده از یادگیری عمیق برای شناسایی نشانگرهای زیستی صوتی به منظور تشخیص زودهنگام اضطراب و افسردگی و انجام مداخلات مورد نیاز برای افرادی است که از مشکلات رفتاری رنج می برند.» این شرکت بخاطر ایجاد این فناوری نوآورانه چند کمک هزینه از بنیاد ملی علوم دریافت کرده است. به اشتراک گذاری داده ها و تعامل پذیری بهتر داده های حاصل از نتایج آزمایشات کووید ۱۹، داده های موجود در اپل واچ و ویزیت های پزشکی از راه دور نشان داده است که تعامل پذیری بیشتر از قبل اهمیت یافته است. در خلال دهه اخیر، صنعت سلامت علاوه بر پیشرفت هایی که در این حوزه داشته با موانعی هم برخورد کرده است. اسکات گالباری، مدیر ارشد فناوری در شرکت Lyniate گفته است که انتظار دارد تعامل پذیری اولویت اصلی برای سازمان ها و شرکتهای خصوصی و دولتی در حوزه سلامت در سال ۲۰۲۱ باشد. او پیشبینی می کند که با سرمایه گذاری و نوسازی زیربناهای فناوری اطلاعات در آژانس های بهداشتی ائتلافی و دولتی، این روند جدید در حوزه سلامت سبب بهبود تعامل پذیری شود. در نتیجه سیستم سلامت ایالات متحده برای بحران های بهداشتی آتی آمادگی بهتری خواهد داشت. به اشتراک گذاری یکپارچه اطلاعات در توزیع واکسن کووید ۱۹ بسیار اهمیت دارد. وی اظهار داشت: «مشکلی که در سال ۲۰۲۱ با آن مواجه هستیم توزیع واکسن کووید ۱۹، ذخیره سازی و انتقال واکسن و احتیاج به دریافت اطلاعات سلامت به منظور تعامل پذیری است. بدون تعامل پذیری، به اشتراک گذاشتن داده ها، تصمیمات مراقبتی، جریانات کاری و عواقب بیماران مختل می شود.» استفاده از فناوری برای توسعه سلامت روانی شینا پیربهای، مدیر عامل و بنیان گذار شرکت «SPHERE» گفته است که همه گیری کووید ۱۹ سبب افزایش آگاهی مردم در مورد اهمیت فناوری از راه دور برای کنار آمدن با استرس و اضطراب شده است. «در سال ۲۰۲۱، مشاغل با استفاده از شواهد علمی، راهبردهای نتیجه گرا پیش می گیرند. سال ۲۰۲۱ سال راهکارهای فناوری دیجیتالی خواهد بود.» «SPHERE» یک برنامه درمانی دیجیتالی است که پاسخ های احساسی ذهن به استرس، اضطراب و اختلال اضطراب بعد از حادثه را با استفاده از بازخورد عصبی نشان داده است. کاترین گریل، مدیر عامل و هم بنیان گذار شرکت Neolth پیشبینی می کند که در ۵ سال آینده، اغلب مدارس از سلامت دیجیتالی بعنوان بخشی از منابع سلامت روان استفاده می نمایند. وی در این مورد اضافه کرد: «در دسترس بودن سلامت روانی دیجیتالی برای مدارس امری مطلوب است و دانش آموزان حفظ حریم خصوصی، راحتی و شخصی سازی این سیستم را دوست دارند.» شرکت «Neolth» از علم عصب شناسی برای تعیین مؤثرترین مراقبت رفتاری برای دانش آموزان بهره می گیرد. شان لاکوبون، مدیرعامل شرکت «Holisticly»که برنامه های شخصی سازی شده برای رفاه کارمندان عرضه می دهد گفته است که همه گیری کووید ۱۹، کارفرمایان را مجبور کرده است تا برای پشتیبانی از سلامت روانی کارمندانشان اقدام نمایند. وی اظهار داشت: «در سال ۲۰۲۱ انتظار داریم که این روند تا ده برابر افزایش یابد. در این سال شاهد رشد تصاعدی شرکت هایی (به خصوص در بازارهای کوچک تا متوسط) خواهیم بود که به کارمندانشان خدمات رفاهی عرضه می دهند.»


منبع:

1399/10/08
12:48:58
5.0 / 5
1214
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان