مدیرعامل شركت مخابرات ایران :

چرخ مخابرات نمی چرخد

چرخ مخابرات نمی چرخد به گزارش کارا پیام مدیرعامل شرکت مخابرات با اعلان اینکه چرخ مخابرات نمی چرخد اظهار داشت: بیت استریم سه سال توسط مدیرعامل معرفی شده توسط دولت متوقف مانده بود و کسی برای آن سینه چاک نمی کرد.


به گزارش کارا پیام به نقل از روابط عمومی مخابرات، مجید سلطانی در گفتگویی درباره وضعیت فعلی شرکت مخابرات اظهار داشت: همه ما به صورتی با شرکت مخابرات درگیر هستیم؛ چه در بخش تلفن ثابت و چه در بخش همراه و استفاده از اینترنت. اخیراً محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اصرار کرد که مخابرات زیانده است و نباید زیان خودرا از جیب مردم بپردازد. بعد هم اعلام نموده طلب کارکنان مخابرات باید توسط این شرکت صورت گیرد اما در عین حال مسئولان شرکت مخابرات می گویند برخی سیاست های مجلس و دولت موجب زیان بیشتر شرکت مخابرات شده است؛ شرکت مخابراتی که ۱۲ سال پیش به بخش خصوصی واگذار و بورسی شد و بررسی صورت های مالی این شرکت نشان میدهد امسال وضعیت خوبی در بازار سرمایه نداشته است. این که شرکت مخابرات با چه وضعیتی مقرر است به حیات خود ادامه دهد و چه شرایطی در بازار سرمایه خواهد داشت سؤالاتی است که جام جم از مجید سلطانی، مدیرعامل مخابرات ایران پرسیده است. وی ادامه داد: در افواه عمومی بیشتر شرکت مخابرات ایران به ارائه خدمات تلفن ثابت شناخته می شود اما در حقیقت شرکت مخابرات ایران غیر از ۲۸ میلیون مشترک تلفن ثابت با سهامداری ۹۰ درصدی اپراتور همراه اول که بیش از ۴۷ میلیون مشترک دارد و ارائه خدمات پهن باند به بیش از پنج میلیون مشترک در خدمت مردم عزیز کشورمان است. همین طور بخش عمده ای از خدمات سایر اپراتورهای ثابت و سیار بر بسترهای زیرساختی مخابرات استوار است. مدیرعامل مخابرات اظهار داشت: حالا بیش از ۱۲ سال است که شرکت مخابرات ایران در یک پروسه قانونی طبق سیاست های ابلاغی اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شده است. البته برخی در آن زمان شبهه هایی در این خصوص مطرح نمودند اما با تأیید نهادهای قانونی ناظر این پرونده بسته شد. در وضعیت جدید سهامداری مخابرات، بیش از ۴۰ درصد سهام مخابرات در قالب ۲۰ درصد سهام عدالت و ۲۰ درصد بطور مستقیم متعلق به دولت می باشد. حدود ۱۰ درصد سهام نیز در اختیار سهامداران خرد در بازار سرمایه است. وی ادامه داد: البته باتوجه به این که صنایع مخابراتی از مهم ترین صنایع پیشرو در دنیا به حساب می آیند در بیشتر کشورها این بخش مورد توجه دولت ها بوده و به صورت ویژه - چه در قالب های سهامداری و چه با روش های دیگر - تحت حمایت و توجه قرار دارد. وی گفت: صنعت مخابرات گستره وسیعی از صنایع و موضوعات دانش بنیان را شامل می شود بدین جهت یکی از فاکتورهای پیشرفت در دنیای فعلی میزان توسعه کشورها در این صنعت است که متأسفانه چند سالی است در کشور ما توجهات بیشتر به حوزه مصرف معطوف شده و اصل صنعت و رونق اقتصادی آن حمایت نمی گردد.
سلطانی اضافه کرد: رونق اقتصادی یک صنعت وابستگی مستقیم با میزان سرمایه پذیری آن دارد که متأسفانه باتوجه به دستوری شدن نرخ تعرفه ها و سیاستگذاری های غلط خصوصاً در حوزه ارتباطات ثابت، سرمایه گذاری توجیه اقتصادی نداشته است. وی اظهار داشت: دولت به جز حدود هشت میلیارد دلاری که در جریان فروش ۵۰ درصدی سهام از سهامداران جدید مخابرات گرفت طی این ۱۲ سال بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تحت عناوین مختلف از شرکت مخابرات ایران درآمد داشته است که این رقم نشان از جایگاه ویژه این شرکت در اقتصاد کشور دارد. مدیرعامل مخابرات اظهار داشت: مخابرات همین طور در سالهای بعد از خصوصی سازی بیش از ۵۰۰ هزارمیلیارد ریال در بخش های ثابت و سیار سرمایه گزاری نموده که این میزان سرمایه گذاری باتوجه به شرایط اقتصادی شرکت های این حوزه توجیه اقتصادی نداشته و عمدتا با هدف توسعه زیرساخت های مورد نیاز کشور و از جیب سهامداران صورت پذیرفته است. وی ادامه داد: اگر حمایت های سهامداران و بهره برداری از سرمایه های در اختیار شرکت مخابرات در جهت توسعه زیرساخت ها نبود شاهد شکوفایی امروز در این صنعت و خدماتی که اپراتورهای همراه و حتی اپراتورهای ثابت رقیب مخابرات ارائه می دهند نبودیم. وی تاکید کرد: مخابرات در هیچ زمینه ای انحصار ایجاد نکرده است. در بخش همراه دو رقیب وجود دارد و سهم بازار بسیار نزدیکی با یکی از رقبا داریم. در بخش ثابت هم که از سال ۹۴ با ارائه پروانه ارتباطات ثابت (FCP) به ۱۷ شرکت دیگر با حدود اختیارات برابر و حتی وسیع تر در حوزه ارتباطات ثابت و البته با تعهداتی بمراتب کمتر از شرکت مخابرات انحصار شکسته شده و فعالان جدیدی در این عرصه ورود کرده اند. حالا در حوزه پهن باند ثابت سهم بازار مخابرات قریب به ۵۰ درصد است و ۱۷ شرکت دیگر روی بسترهای زیرساختی شرکت مخابرات به ۵۰ درصد دیگر بازار ارائه خدمت می کنند. وی ادامه داد: مخابرات اپراتور غالب است اما انحصار ندارد. مخابرات دارایی هایی دارد که طی سالیان متمادی با زحمات و خون دل های فراوان توسط کارکنان و صدالبته حمایت های دولتی به دست آورده و در جریان خصوصی سازی هزینه آنرا که معادل هشت میلیارد دلار توسط سازمان خصوصی سازی تعیین شده بود پرداخت کرده است. سلطانی اظهار داشت: از شروع سال ۹۲ نیز شدیدترین قوانین آزادسازی امکانات و بازار که در کمتر کشوری وضع شده است به جهت غلبه بازار برای مخابرات از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در قالب الحاقیه وضع گردیده و شرکت مخابرات همه این قوانین را اجرا کرده و در موارد تاخیردار هم جرایم تأخیر اقدامات خودرا پرداخته است. وی اظهار داشت: حتی در مورد آخر در حوزه بیت استریم - که سروصدای زیادی هم برای آن به پا کردند - سه سال توسط مدیرعامل معرفی شده توسط دولت این طرح متوقف مانده بود و کسی برای آن سینه چاک نمی کرد اما به محض تغییرات مدیریتی این قراردادها مسیر تدوین منطقی خودرا طی کرده و الان به امضای برخی شرکت های FCP نیز رسیده است. مدیر عامل مخابرات اضافه کرد: طی پنج سال قبل شرکت های FCP در ارتباطات ثابت، با وجود داشتن مجوز برقراری ارتباطات فیبر نوری و کابل مسی کاری از پیش نبرده اند. بخشی به علت تعدد آنها و بی توجهی به توانمندی های آنان در جریان پروانه فروشی توسط سازمان تنظیم مقررات است و بخشی به علت سیاستگذاری های غلط این حوزه است که جذابیت سرمایه گذاری در آنرا از بین برده و مانع جذب سرمایه توسط آنان برای توسعه شبکه های مورد نیازشان شده است. آنچه امروز بیشتر از همه می شنویم، هیاهوی رسانه ای انحصارنمایی مخابرات است برای انحراف افکار عمومی از انحصاری که در زنجیره تامین و توزیع پهنای باند خارجی وجود دارد. سلطانی اظهار داشت: در حوزه ارتباطات ثابت در مخابرات استانی ما دو گروه خدمات صدا (تلفن) و پهن باند (اینترنت) را ارائه می نماییم. در بخش صدا میانگین درآمد هر خط تلفن ۶، ۰۰۰ تومان است اما نگهداری آن حدود ۲۰ هزار تومان برای مخابرات هزینه دارد و این یعنی ضرر! در بخش پهن باند وضعیت بد نیست اما اینگونه نیست که هزینه های جاری و سرمایه گذاری را کامل پوشش دهد. وی گفت: نگاه شرکت مخابرات به بحث ارتباطات ازجمله ارتباطات ثابت در درجه اول توسعه محور است تا سودمحور. الان در مخابرات در بخش ثابت زیان ده هستیم و علت هم این است که بنا داریم زیرساخت را تا آخرین روستاهای بالای ۲۰ خانوار برسانیم و به مردم سرویس بدهیم. وی ادامه داد: برای هر ایستگاه فرستنده / گیرنده (بی تی اس) در روستاها با نرخ ارز امروز باید یک میلیارد تومان هزینه نماییم و ارقام فیبر، حفاری و مواردی از این قبیل را هم باید به آن اضافه کرد. در طول چند سال اخیر ۴۰۰۰ کیلومتر در روستاها فیبر کشیدیم. نگاه شرکت مخابرات توسعه کسب وکار و حفظ اشتغال در این حوزه است. سلطانی اظهار داشت: از زمان واگذاری شرکت مخابرات نرخ ارائه خدمات در بخش ثابت، تغییری نداشت و از طرف دیگر طرح هم کدسازی اجرا شد که این مساله زیان زیادی را به مخابرات تحمیل کرد. به این صورت که هزینه جابه جایی عملاً در استان صفر شد. البته در آن زمان برای جبران این خسارت وعده هایی از طرف دولت داده شد که در فرآیندهای اجرائی شدن هیچ کدام از این وعده ها محقق نگردید و از این بابت زیان قابل توجهی به مخابرات تحمیل شد.
وی اظهار داشت: در بخش خدمت دهندگان که شامل خانواده شرکت مخابرات ایران است ۷۰ هزار نفر مشغول کار هستند و ۵۰ هزار نفر هم بازنشسته عزیز را داریم. با مجموع همکاران در شرکت های اپراتور ثابت (FCPها) و شرکت های خدمات دهنده و خانواده های شان بالای دو میلیون نفر با مخابرات در ارتباط هستند. مدیرعامل مخابرات اظهار داشت: در بخش خدمات گیرندگان هم باید بگویم به صورت میانگین با بیش از ۲۸ میلیون مشترک خط ثابت و حدود ۴۷ میلیون خط همراه فعالی که وجود دارد در حال خدمت رسانی به کل جمعیت کشور هستیم. با این تفاسیر باید توجه داشت اگر مخابرات لطمه ببیند صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات گرفتار مشکل می شود و اگر توسعه ای هم اتفاق بیفتد این شکوفایی در بخش های دیگر هم مشاهده خواهد شد. وی اظهار داشت: سرمایه های شرکت مخابرات برای مردم است. وقتی میزان درآمد و هزینه به هم می خورد، نوسازی بموقع صورت نمی گیرد و این به ضرر مردم است. اگر ارتباط یک منطقه لطمه ببیند زیانش به مردم تحمیل می شود. حالا در بعضی مناطق به ویژه مناطق شمالی تهران که برج ایجاد می شود اعطای خط تلفن ثابت با مشکل مواجه می باشد و افراد برای دریافت باید در صف بمانند و با پاسخ تکمیل ظرفیت مواجه می شوند. مدیرعامل مخابرات اظهار داشت: ما در تلفن ثابت مشکل خاصی نداریم مگر این که زیرساخت آن آماده نباشد. شهرک ها یا مسکن های مهر که تولید شده و ساکن دارد اگر زیرساخت آن فراهم باشد، خدمت می دهیم. اما ممکنست کمی طول بکشد که پیموده شدن این زمان مربوط به نبود منابع لازم است. البته به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد کردیم در بحث زیرساخت طرح های بزرگ از ابتدا همراه آنها باشیم و تفاهم نامه این کار در حال تدوین است. وی گفت: هزینه خط تلفن ثابت ۲۰۰ هزار تومان است که هزینه بالایی نیست. مصوبه ۲۰۷ سازمان تنظیم مقررات رادیویی، اپراتورها را اجبار می کند در صورت پرداخت نشدن قبض شش دوره دوماهه، تلفن باید تخلیه شود. البته انجام این کار مرحله ای خواهد بود اما این تسهیلات برای متقاضیان در نظر گرفته شده که بنا به دلیلهای مختلف اگر کار به تخلیه خط رسید، با مراجعه به مرکز خدماتی باردیگر تلفن آنها برقرار خواهد شد. وی درباره بورس نیز اظهار داشت: شرکت مخابرات ایران هیچ گاه شرکت بازارگردانی به صورت مستقیم نداشته است. اخیراً تقاضای مجوز تأسیس یک شرکت سرمایه گذاری در بورس را دادیم. هدف اصلی شرکت این است که منابع غیر مولد -اعم از املاک و سهام و…- را به مولد تبدیل نماییم تا بتوانیم با منابع حاصل از آن اقدامات توسعه ای را با سرعت بیشتر انجام دهیم. سلطانی اضافه کرد: در طول ۱۲ سال قبل هزینه ارزی ما ۳۰ برابر شده است. البته برای جبران قسمتی از تعهدات ما مانند پرداخت پول پیمانکاران و طلب کارکنان شرکت مخابرات پیشنهاد شد قسمتی از املاک شرکت را بفروشیم اما تا چه زمانی می توانیم این کار را انجام دهیم.
همه مشکل ما هم به علت عدم افزایش قیمت نیست و مشکلات مدیریتی در دوره قبلی هم مزید بر علت بود. قرار بود با سکانداری نماینده دولت بر شرکت مخابرات طی سالهای اخیر مشکلات برطرف شود اما نه فقط این مشکلات حل نشده بلکه افزایش هم یافته است ولی ما مشکلات را پذیرفتیم، برنامه ریزی کرده ایم و در کوشش برای رفع آنها هستیم. برای سال ۱۴۰۰ منابعی را مشخص کردیم تا بتوانیم اقدامات توسعه ای را پیش ببریم. وی تاکید کرد: گسترش دسترسی به شبکه ملی اطلاعات یکی از اهداف اصلی ماست که برای هر استان به صورت مجزا برنامه داریم. وی با اشاره به اینکه اینترنت پرسرعت زمانی خوب است که مصرف کننده داشته باشد و برای این کار باید خدمات ارائه شده توسعه یابد، اظهار داشت: خدماتی از قبیل پخش تصاویر و ویدیو های HD، ۴K بر بستر شبکه و خانه های هوشمند و اینترنت اشیا و.... در این صورت درآمد اپراتور افزایش خواهد یافت اما حالا در بخش خانگی سرعت های ۶ و ۸ مگابیت و عموم نیاز مشترکان را پاسخ می دهد؛ این در شرایطی است که در فناوری VDSL تا ۴۰ مگابیت سرعت قابل افزایش است و بیشتر مناسب بنگاه های کوچک و متوسط خواهد بود. سلطانی اظهار داشت: سرمایه گذاری خیلی مهم می باشد. چون هم دانش داریم و هم نیروی کار متخصص. بر کسی پوشیده نیست پیام رسان های داخلی به زور خودشان را اداره می کنند. برای انجام این کار نیاز به حمایت و سرمایه گذاری گسترده است و اگر می خواهیم صنعت آی سی تی رشد کند باید شرکت مخابرات را توسعه دهیم. سرمایه مخابرات در بورس حدود ۹۰ هزارمیلیاردتومان است و طبق اصول باید حداقل نرخ سود بانک مرکزی را به دست آورد اما چنین سودی مشاهده نمی گردد. حالا زنجیره درست طراحی نشده و زمانی که شرکت مخابرات ضعیف شود بخش های دیگر نیز رشد نمی کنند. تعرفه اینترنت داخلی ۲۵ درصد ترافیک بین المللی است. وی ادامه داد: سود سال ۹۸ حدود ۲، ۹۰۰ میلیارد تومان بود و قرار شد ۵۰ درصد آن بین سهامداران توزیع و ۵۰ درصد هم برای اقدامات توسعه ای هزینه شود. ما امسال دو هزینه سنگین داشتیم. یکی طلب بازنشستگان بود که قسمتی از آن پرداخت و بقیه آن طی سالهای آینده تسویه خواهد شد. از طرف دیگر شاغلان به دنبال افزایش حق جذب بودند و زمانی که بنده مسؤولیت را برعهده گرفتم این موارد در هیأت مدیره مصوب شده بود. این هزینه ها و اثرات مالی آنرا باید طبق قانون در صورت های مالی ۹ ماهه نشان می دادیم که عدد منفی بنابراین است. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: همین طور ۷۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم (پیمانکاران) حقوق پرداخت می نماییم و ۵۰ هزارنفر بازنشسته داریم که علاوه بر حقوقی که از تامین اجتماعی می گیرند مصوب شده ما هم مبلغی را بپردازیم. در شرکت هایی که هزینه نیروی انسانی بیش از ۲۵ درصد باشد، مشکلات یکی یکی خودشان را نشان می دهند. وی ادامه داد: هم اکنون حدود ۶۵ درصد هزینه شرکت مخابرات مربوط به حقوق و دستمزد نیروی انسانی است. اگر مخابرات در بخش های مختلف مانند همراه اول سرمایه گذاری نمی کرد، الان مخابرات تعطیل شده بود. وی اظهار داشت: استفاده مردم از خدمات صوت وتصویر افزایش یافته است. اپراتورها ملزم به دریافت تعرفه ۵۰ درصد نسبت به قیمت اپراتور خارجی هستند اما گزارش های مردمی نشان میدهد این اتفاق نیفتاده است. سلطانی گفت: ما در مورد شرکت های دیگر نمی توانیم اظهارنظر نماییم اما شرکت مخابرات برای این که مردم تشویق شوند از محتوای داخلی استفاده کنند ۲۵ درصد هزینه را دریافت می کند. هرچند سهم ما در این بخش زیاد نیست، با این وجود ورود کردیم و یک چهارم تعرفه بین الملل دریافت می نماییم. حالا روند استفاده از ترافیک داخلی بهبودیافته و سهم آن به ۳۱ درصد رسیده است.


منبع:

1399/12/17
13:41:00
0.0 / 5
1757
این مطلب کاراپیام را پسندیدین؟
(0)
(0)
مطالب مرتبط جدید کاراپیام
نظرات بینندگان کاراپیام در مورد این مطلب
نظرتان در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
کارا پيام
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان : کارا پیام، فراتر از یک پیام رسان