گزارش فناوری مهر؛

اقدامات جهانی ضد گوگل پلی و اپ استور

اقدامات جهانی ضد گوگل پلی و اپ استور به گزارش کارا پیام کشورهای مختلف یکی بعد از دیگری ضد انحصارطلبی فروشگاه های اپلیکیشن اپل و گوگل قوانینی وضع و تلاش می کنند به زورگویی آنها به توسعه دهندگان اپ بومی آخر دهند.



به گزارش کارا پیام به نقل از مهر، هم اکنون یکی از پر سود ترین صنایع، توسعه نرم افزار و اپلیکیشن و البته بازی های کامپیوتری برای موبایل است. این بازار پر سود فرصت رشد بسیاری برای شرکتهای کوچک و متوسط فراهم می آورد و البته یک منبع ایجاد شغل هم بشمار می رود.
هرچند ظاهر این صنعت بسیار خوش آب و رنگ به نظر می آید اما زیر پوسته آن چالش های خیلی از معرفی و عرضه گرفته تا هزینه های انبوه وجود دارد. شاید یکی از چالش های مهم در راه رشد توسعه دهندگان، فروشگاه های اپ باشد.
اپل و گوگل ۲ بازار بزرگ اپلیکیشن را اداره می کنند. ورود به بازارهای این شرکت ها یک چالش و ادامه حضور و درآمدزایی در آن چالش دیگری است.
سال ها است که این شرکت ها با عنایت به قدرت انحصاری خود شرایطی را بر توسعه دهندگان تحمیل می کنند که عملاً امکان رشد و نوآوری را می کاهد. علاوه بر آن کمیسیون های بالای ۱۵ تا ۳۰ درصدی که این دو شرکت از توسعه دهندگان دریافت می کنند هم اعتراضات زیادی را به دنبال داشته است. از طرفی فرآیند بررسی و اجازه ثبت اپلیکیشن در فروشگاه های اپ و اجبار به استفاده از سیستم پرداخت اپل و گوگل هم مشکل ساز بوده است.
به بیان دیگر این شرکت ها برای حفظ قدرت و درآمد خود بازار اپلیکیشن ها را مختل می کنند.
در پی انتظارات مردم و فشار قانونگذاران شرایط درحال تغییر است و فروشگاه های این شرکتها تحت فشار هستند تا کنترل خود بر بازار را کاهش دهند. هرچند این امر کار ساده ای نیست اما قانونگذاران در سرتاسر جهان خویش را آماده کرده اند تا با تصویب قوانینی جدید با اپل و گوگل مقابله کنند اما حالا به دنبال انتظارات مردم و فشار قانونگذاران، این شرایط درحال تغییر است و فروشگاه های این شرکتها تحت فشار هستند تا کنترل خود بر بازار را کاهش دهند. هرچند این امر کار ساده ای نیست اما قانونگذاران در سرتاسر جهان خویش را آماده کرده اند تا با تصویب قوانینی جدید با اپل و گوگل مقابله کنند.
آمریکا برای کنترل قدرت اپل و گوگل دست به کار شد
تلاش ها برای قانونمند کردن اپل و گوگل از مرداد ماه سالجاری بیشتر شد. در اوایل مرداد گروهی از سناتورهای آمریکایی لایحه ای را با هدف تغییر ساختار عملکرد فروشگاه های اپ گوگل و اپل عرضه کردند. لایحه پیشنهادی «قانون بازارهای اپ آزاد» نام دارد و به اپراتورها اجازه نمی دهد توسعه دهندگان را وادار کنند از سیستم های پرداخت شان استفاده کنند. این بخش مالکان بازارهای اپ را مجبور می کند تا به کاربران اجازه دهند نرم افزارها را از فروشگاه های اپ طرف سوم روی دستگاه هایشان دانلود و نصب کنند.
ایمی کلوبوچار، ریچارد بلومنتال (سناتورهای دموکرات) با همکاری مارشابلک برن (سناتور جمهوریخواه) از این لایحه پشتیبانی می کردند.
تغییر در سیاست اپل زیر بار فشارها
هرچند لایحه عرضه شده به کنگره آمریکا با موانع زیادی همچون لابی گری گسترده اپل روبرو شد، اما به ایجاد جریانی منتهی شد که این شرکت را وادار به انجام تغییراتی کرد.
انتقادات و افشاگری ها در این حوزه ادامه داشت تا زمانیکه اپل اعلام نمود برای تسویه شکایت گروهی از توسعه دهندگان اپ علاوه بر پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار غرامت، تغییراتی در اپ استور خود بوجود می آورد.
این شرکت اعلام نمود مجموعه ای از محدودیت های بازاریابی ایمیلی را حذف می کند. به عبارت دقیق تر اپل به توسعه دهندگان نرم افزار برای iOS اجازه می دهد با مشتریان شان تماس برقرار کنند. همینطور توسعه دهندگان با استفاده از اطلاعاتی که از داخل اپ هایشان جمع آوری می کنند، می توانند گزینه های پرداخت خارج از اپ استور را برای مشتریان فراهم نمایند.
شکایت مذکور توسط گروه کوچکی از توسعه دهندگان نرم افزار در ۲۰۱۹ میلادی ثبت شده و اپل را به علت دریافت کمیسیون ۳۰ درصدی از خرید در ارتباط با اپ استور، به نقض قانونی آنتی تراست (ضدانحصار) متهم کرده بود.
این تغییر هرچند چندان بزرگ به نظر نمی رسد اما اهمیت زیادی برای توسعه دهندگان نرم افزار دارد. در کنار این موارد این شرکت تعهد کرد برنامه ای برای پشتیبانی از کسب وکارهای کوچک اپ استور طراحی کند. طی این برنامه توسعه دهندگانی با درآمد کمتر از یک میلیون دلار در سال می توانند درخواست پرداخت کمیسیون ۱۵ درصدی را در اپل ثبت کنند.
استرالیا خواستار قانونمند شدن سرویسهای پرداخت اپل و گوگل
از سوی دیگر جنش واکنش نسبت به عملکردهای اپ استور اپل و گوگل پلی به استرالیا هم رسید. جاش فرایدنبرگ خزانه دار این کشور در اوایل شهریور ماه اعلام نمود مشغول بررسی پیشنهاداتی برای وضع قانونی جهت نظارت بر سرویسهای پرداخت شرکتهای بزرگ همچون اپل و گوگل است.

سرویس هایی مانند اپل پی، گوگل پی و وی چت پی چین طی سالهای اخیر به سرعت فراگیر شده اند اما سرویسهای مذکور بعنوان سیستم های پرداخت طراحی نشده اند و در نتیجه خارج از چهارچوب قانونگذاری شده، فعالیت می نمایند.
به عقیده فرایدنبرگ اگر هیچ کاری برای اصلاح وضعیت فعلی انجام نشود، شرکتهای بزرگ آمریکایی به تنهایی سیستم های پرداخت را تعیین می کنند.
وضع قانون آنتی گوگل در کره جنوبی
در این میان جدی ترین اقدام برای کنترل قدرت اپراتورهای اپ استور از جانب کره جنوبی انجام شد. قانونگذاران این کشور اصلاحاتی در قانون کسب و کار ارتباطات تصویب کردند تا به اپل و گوگل اجازه ندهند با سواستفاده از قدرتشان در بازار، سیستم های پرداخت مشخصی را به توسعه دهندگان محتوا برای موبایل ها تحمیل کنند.
همچنین اپراتورهای فروشگاه های اپ اجازه ندارند بررسی یا حذف محتوای موبایل را به صورت ناعادلانه به تأخیر بیندازند.
دولت کره جنوبی اپراتورهای بازار اپ را ملزم می کند از لطمه زدن به حقوق کاربران اجتناب و از حقوق و منافع آنها محافظت کنند. در کنار این موارد دولت می تواند از اپراتورهای بازار اپ تحقیق کند و در مورد پرداخت، لغو یا بازپرداخت مبالغ در این بازارها بعنوان میانجی عمل کند.
تصویب قانون مذکور در کره جنوبی به توسعه دهندگان نرم افزار قدرت انتخاب بیشتری برای انتخاب سیستم پرداخت می دهد و احتمالاً نشان دهنده تغییری در شیوه مدیریت اپ استورهای گوگل و اپل خواهد بود.
کره جنوبی اولین کشور جهان است که قانونی برای کنترل اپ استور اپل و گوگل وضع کرده که به قانون «آنتی گوگل» مشهور شده است.
واکنش هند به کمیسیون های ۳۰ درصدی اپل
در این میان یک سازمان غیر انتفاعی در هند هم از اپل شکایت کرده است. در این شکایت ادعا شده کمیسیون ۳۰ درصدی که این شرکت دریافت می کند هزینه های توسعه دهندگان را زیاد می کند و در نتیجه به مشتریان و رقابت خسارت می زند.
در بخشی از شکایتنامه آمده است: دریافت کمیسیون ۳۰ درصدی بدان معنا است که برخی توسعه دهندگان اپل هیچ وقت وارد این بازار نمی شوند. چنین روندی به مشتریان ضرر می زند.
البته اپل با اتهامات مشابهی در یک پرونده آنتی تراست در اتحادیه اروپا هم روبرو است. سال قبل رگولاتورهای این منطقه تحقیقاتی درباره محدودیت ها و کمیسیون ۳۰ درصدی آغاز کردند که اپل بر توسعه دهندگان برنامه تحمیل می کند.
ژاپن هم اپل را به زانو در آورد
پس از تصویب قانون ضد اپل و گوگل در کره جنوبی، ژاپن هم توانست اپل را وادار کند برخی سیاست های خود در اپ استور را تغییر دهد.
این شرکت آمریکایی برای تسویه یک شکایت از جانب «کمیسیون تجارت عادلانه ژاپن» حاضر شد به بعضی از اپ ها اجازه دهد لینک هایی به وب سایتشان فراهم نمایند تا کاربران بتوانند به صورت مستقیم از آنها خرید کنند. این تغییر کوچک به توسعه دهندگان برنامه اجازه می دهد کمیسیون ۳۰ درصدی اپل را دور بزنند.
به گفته رگولاتور مذکور این تغییر به اندازه ای تأثیرگذار بود که سبب شد تحقیق ۵ ساله از اپل بسته شود. مبحث تحقیق گفته شده اپ های ویدئو و موسیقی بود. چنین تغییری به توسعه دهندگان کوچک اجازه می دهد به صورت مستقیم با مشتری ارتباط برقرار و حساب ها و پرداخت هایشان را مدیریت کنند. این تغییر از سال آینده میلادی در سرتاسر جهان اجرا می شود.

چالشهای ایران برای مقابله با قلدری فروشگاه های گوگل و اپل
البته سابقه دستبرد به حقوق و حریم خصوصی کاربران ایرانی توسط اپراتورهای اپ استورهای آمریکایی به سال ۹۶ مربوط است. در آن زمان گوگل و اپل حذف اپلیکیشن های ایرانی را آغاز کردند و اپ عرضه دهندگان خدمات تاکسی آنلاین در ایران هم از گوگل و اپل حذف شد. در سال ۹۸ هم تلگرام طلایی و هاتگرام هم از گوشیهای کاربران ایرانی حذف شد که بهانه این کار نا امن بودن اپ ها اعلام شده بود.
این در حالی است که طی روزهای گذشته ۴ اپلیکیشن ایرانی آپارات، فیلیمو، بلد و طاقچه در گوگل پلی حذف شدند. قبل تر هم اپلیکیشن های ایرانی روبیکا و ذره بین توسط گوگل پلی حذف شدند و به دنبال آن مرکز ملی فضای مجازی در اطلاعیه ای این اقدام را محکوم نمود. هرچند سابقه برخورد اپ استورهای خارجی با برنامه های ایرانی طولانی است، اما تابحال واکنش جدی و عملی از جانب مسؤلان ذیربط مشاهده نشده است.
در این میان نبود استقلال در خدمات کاربردی فضای مجازی و وابستگی کشور به سرویسهای گوگل سبب شده این شرکت و سایر سرویس دهنده های آمریکایی نسبت به کاربران ایرانی اعمال قدرت کنند و رفتارهای یکجانبه ای داشته باشند.
به اذعان کارشناسان این حوزه، راهکار مقابله با تمام تحریم های فضای مجازی و قطع وابستگی ها در این عرصه، توسعه شبکه ملی اطلاعات است و برای آنکه بتوانیم سرویسی جایگزین برای این خدمات پیدا نماییم، در وهله اول باید پلتفرمی توسعه داد که خدمات مناسب را به مردم ارائه نماید.
بررسی ها از آن حکایت می کند که ما در بیشتر از ۹۹ درصد خدمات پایه کاربردی به API گوگل وابستگی داریم و تنها راه این قطع وابستگی ایجاد استقلال در لایه خدمات پایه در زیرساخت شبکه ملی اطلاعات است. این مورد در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات هم تاکید گردیده است.
از سوی دیگر با عنایت به روند رویدادهای اخیر به نظر می آید ایران برای حفاظت از اپلیکیشن های داخلی نیازمند ساز وکاری است که پلت فرم های خارجی را وادار به اطاعت از خود کند. اما در این حوزه چالش هایی وجود دارد. میثم علیزاده، استاد دانشگاه هاروارد و پژوهشگر فوق دکتری «علوم اجتماعی محاسباتی» به چند چالش در این حوزه اشاره می کند.
او به خبرنگار مهر می گوید: اولین چالش در این حوزه تحریم ها است. پلت فرم های مختلف در قوانین در ارتباط با تحریم کشورها جستجو می کنند و با استناد به یک بند فعالیت اپلیکیشن ها را مسدود می کنند. بعنوان مثال حذف فیلیمو از پلی استور گوگل با استناد به بندهای خاصی از تحریم ها ضد ایران انجام شده است. در واقع تحریم ها دست آویزی هستند که شرکت ها با چنگ زدن به آنها درخواست های ما را زیر سوال می برند.
وی یکی دیگر از علتها را فیلترینگ عنوان می کند و می گوید: با فیلتر شدن اپلیکیشنی در داخل یک کشور از تعداد کاربران و بازار آن کم می شود. در نتیجه اهمیت بازار کشور مذکور برای پلت فرم خارجی کاسته می شود و نسبت به قوانین و درخواست های آن واکنشی نشان نمی دهد.
علیزاده در بخش دیگری از سخنانش می گوید: مشکل دیگر آن است که قانون مدون و کاملی برای پلت فرم های داخلی وجود ندارد. وقتی یک پلت فرم خارجی با اعتراضی از جانب یک کشور روبرو می شود، آمار مختلف مانند حجم بازار و همینطور قوانین محلی کشور مذکور را بررسی می کند. علاوه بر آن شیوه اجرای قانون در کشور مذکور هم بررسی می شود.
وی اضافه کرد: اگر قانون محلی برای پلت فرم های داخلی به صورت تمام و کمال اجرا شود، پلت فرم خارجی قضیه درخواست کشور را جدی تلقی می کند. اما هنگامیکه این شرکت با شکایت از جانب کشوری روبرو می شود که قوانین حافظت از داده یا فعالیت در فضای مجازی جدی ندارد، طبیعتاً خویش را ملزم نمی بینند تا درخواست ها را اجرا نماید.
اگر قانون محلی برای پلت فرم های داخلی به صورت تمام و کمال اجرا شود، پلت فرم خارجی قضیه درخواست کشور را جدی تلقی می کند. اما هنگامیکه این شرکت با شکایت از جانب کشوری روبرو می شود که قوانین حافظت از داده یا فعالیت در فضای مجازی جدی ندارد، طبیعتاً خویش را ملزم نمی بینند تا درخواست ها را اجرا نماید وی در ادامه می افزاید: بنابراین تمام اقداماتی که انجام می دهیم در حد صدور بیانیه باقی می ماند و تاثیر چندانی در مذاکره با پلت فرم ها نخواهد داشت.
علیزاده دراین باره می گوید: اگر واقعاً حذف اپلیکیشن های ایرانی در اپ استورها برای ما مهم باشد، باید آنرا بعنوان یکی از نکات تفاهمنامه در مذاکرات برای تحریم ها اضافه نماییم. چونکه خیلی از کسب و کارهای ما خواه از پلت فرم های داخلی یا خارجی استفاده کنند تحت تاثیر قرار می گیرند.
به اعتقاد او باید دیپلماسی سایبری به مذاکرات در ارتباط با تحریم ها افزوده شود. اما در کنار آن باید قانون مدون و کاملی درباره فعالیت، تبلیغات، رعایت حریم شخصی و حفاظت از داده های شهروندان در فضای مجازی تهیه شود که نخبگان، دانشگاهیان و صاحبان پلت فرم های داخلی آنرا بررسی نموده باشند.
این کارشناس در مورد اهمیت قانون مدون سایبری می گوید: حالا ترکیه هم پلت فرم ها را جریمه می کند. در واقع این کشور با استناد به قانون پلت فرم ها را محکوم می کند. روسیه هم با استناد به قانون سختگیرانه اش پلت فرم ها را جریمه می کند. ازاین رو تصویب قانون اهمیت زیادی دارد. برای وضع چنین قانونی باید با متخصصان، دانشگاهیان و صاحبان پلت فرم های داخلی مشورت شود و از طرفی توانایی فنی کشور و پلت فرم ها هم در نظر گرفته شود.


منبع:

1400/06/24
14:35:25
5.0 / 5
233
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان