تغییر مخفیانه الگوریتم فیسبوک را خشن تر کرد

تغییر مخفیانه الگوریتم فیسبوک را خشن تر کرد به گزارش کارا پیام برپایه گزارشی جدید، فیسبوک در سال ۲۰۱۸ الگوریتم های خویش را تغییر داد تا به محتوای بازنشر شده اولویت دهد. اما این امر به گسترش اخبار جعلی و محتوای تفرقه انگیز منجر گردید.


به گزارش کارا پیام به نقل از دیلی میل، بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، فیسبوک در سال ۲۰۱۸ میلادی الگوریتم های خویش را طوری تغییر داد تا محتوای باز نشر شده اولویت یابد. اما این امر به گسترش بی حد و حصر اخبار جعلی، محتوای نفرت پراکنانه و خشونت آمیز در پلت فرم منجر گردید. مارک زاکربرگ مدیر ارشد اجرایی فیسبوک اعلام نموده بود این تغییر برای قدرتمندتر کردن رابطه بین افراد (به خصوص بین خانواده و دوستان) و ارتقای سلامت آنها انجام شده است. اما اسناد نشان داده است آنچه در واقع اتفاق افتاد، خلاف این امر بود و فیسبوک به فضایی خشن تر تبدیل شد. چونکه الگوریتم های هوش مصنوعی به محتوای خشن اولویت می دادند. محققان این شرکت فناوری متوجه شدند ناشران اخبار و احزاب سیاسی به صورت عمدی محتوای منفی یا تفرقه انگیز را منتشر می کنند چونکه با لایک و اشتراک گذاری زیادی روبرو می شد و در نتیجه بین کاربران بعنوان اخبار واقعی به اشتراک گذاشته می شد. طبق اسناد موجود در آوریل ۲۰۲۰ درباره این چالش به زاکربرگ اخطار داده شد اما الگوریتم های مذکور بدون هیچ تغییری در پلت فرم حفظ شدند. تشویق به برخوردهای معنادار اجتماعی دلیل تغییر الگوریتم های فیسبوک در سال ۲۰۱۸ میلادی بود. چونکه کارشناسان حاضر در شرکت نگران کاهش کامنت و اشتراک گذاری پست ها توسط کاربران بودند. این موارد برای فیسبوک اهمیت زیادی دارد چونکه خیلی از مدیران شرکت آنرا کلیدی جهت بررسی سلامت پلت فرم می دادند. اگر میزان کامنت و اشتراک گذاری پست ها کاهش پیدا کند، امکان دارد کاربران به تدریج استفاده از آنرا متوقف کنند. در سال ۲۰۱۷ میلادی میزان لایک و بازنشر پست ها در سرتاسر سال کاهش پیدا کرد اما در آگوست ۲۰۱۸ میلادی و بعد از تغییراتی در الگوریتم روند نزولی مذکور متوقف گردید و باردیگر فعالیت روزانه کاربران تا حد قابل توجهی ارتقا یافت. اما مشکل آنجا بود که تحقیقی میان کاربران نشان داد خیلی از آنها معتقدند کیفیت محتوای پلت فرم کاسته شده است. علاوه بر آن در لهستان این تغییرات سبب شد گفتگوی سیاسی در پلت فرم مغرضانه تر شود. این امر روی ناشران اخبار آنلاین هم تاثیر گذاشت. جونا پرتی مدیر ارشد اجرایی بازفید در ایمیلی به مقامات فیسبوک اخطار داد بیشتر محتوای تفرقه انگیزانه ای که ناشران در این پلت فرم منتشر می کنند در باز فید وایرال می شود. طبق یک یادداشت داخلی در ارتباط با آوریل ۲۰۲۰ میلادی، بعد از افزایش نگرانی ها درباره الگوریتم، چند اقدام جایگزین پیشنهادی به زاکربرگ عرضه شد تا با گسترش اخبار جعلی و تفرقه انگیز در پلت فرم روبرو شود. یکی از این پیشنهادات حذف الگوریتم ترویج محتوای بازنشرشده توسط زنجیره ای طولانی از کاربران بود. اما زاکربرگ به این ایده توجهی نشان نداد. اما ماه جولای ۲۰۲۱ و ۱۸ ماه بعد از آن فیسبوک اعلام نمود آزمایش ها برای محدود سازی این توانایی را وسیع تر می کند.

1400/06/28
20:24:24
5.0 / 5
209
تگهای خبر: آنلاین , ایمیل , شركت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان