آشتی باردیگر با فناوری برای ارتقای مهارت های کودکان

آشتی باردیگر با فناوری برای ارتقای مهارت های کودکان کارا پیام: تربیت نسلی نواندیش با توانایی بهره گیری از مهارت های خود در جهت بالندگی از اهداف مهم کشورها است و در این راستا تعدادی از شرکت های تحقیقاتی دراین زمینه در کشور به وجود آمده اند که با بهره بردن از تکنولوژی های جدید به خانواده ها کمک می کنند تا با شناسایی اختلالات رفتاری، مهارت های آنها را شکوفا کنند.


به گزارش کارا پیام به نقل از ایسنا، "هفته آگاهی از مغز" یک کمپین جهانی برای ایجاد و ارتقای علاقه مندی عمومی و پشتیبانی از مطالعات مغز است که هر ساله در ماه مارس انجام می شود. مشارکت کنندگان در این کمپین با انجام کارهای ابتکاری خود، تلاش می کنند شگفتی های مغز و اثرات عمیق علوم این حوزه را در زندگی روزمره ما نشان دهند.
هفته آگاهی از مغز در سال ۱۹۹۶ و با تلاش ۱۶۰ نهاد، در ایالات متحده ی آمریکا پایه گذاری شد. اتحادیه پژوهش های مغز دانا (DABI) نخستین هفته آگاهی از مغز را برگزار کرد.
طی ۲۴ سال گذشته، هفته آگاهی از مغز بعنوان یک رویداد جهانی رشد و توسعه پیدا کرده است و اکنون همکاری بیش از ۷۳۰۰ همیار در ۱۱۷ کشور را شامل می شود. این هفته فرصتی را فراهم می آورد تا مردم از پیشرفت های انجام شده در تحقیقات مغزی همانند پیشرفت در روش های تشخیص، درمان و پیش گیری از اختلالات مغزی نظیر آلزایمر، پارکینسون، افسردگی و... اطلاعات مفیدی را که توسط متخصصین مشارکت کننده در رویداد ارائه می شود، کسب کنند.

برگزاری این رویداد در کشور ما از سال ۱۳۹۴، با حمایت های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی شروع شده است و هر ساله با همکاری مراکز و نهادها همچون آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، در نقاط مختلف کشور برگزار می گردد.

امسال نیز برنامه های هفته جهانی آگاهی از مغز درسه بخش محتواهای ویدئویی، محتواهای متنی و رویدادهای آنلاین برگزار می گردد.
این هفته با هدف بررسی سلامت مغز و همه گیری کووید ۱۹ در تاریخ ۷ اسفندماه شروع شده است.

شرکت های تحقیقاتی بسیاری در این عرصه در کشور شکل گرفته است که نمونه آن یکی از شرکت های تحقیقاتی است که در تلاش است تا با آشتی میان انسان و فناوری، از آن در جهت ارتقای توانمندی های کودکان استفاده نماید.
فناوری برای ما خوب است یا مضر
دکتر مهناز استکی، متخصص حوزه نوروسایکولوژی و روانشناس کودک و نوجوان در گفت و گو با ایسنا، در بیان یکی از اهداف باشگاه مغزپژوهی، اظهار داشت: با پیشرفت تکنولوژی در دنیا؛ فناوری کاربردهای وسیعی یافته است، به شکلی که امروزه با پدیده ای به نام "اعتیاد به اینترنت و گیم" مواجه هستیم، ولی با شدت توسعه این فناوری ارتباطی و گوشیهای همراه، تعاریف در رابطه با اعتیاد اینترنت تغییر یافته است.
وی با اعلان اینکه فناوری جزئی از زندگی انسان ها شده است، تصریح کرد: در این میان این سوال ایجاد می شود که این فناوری به ضرر ما است یا خیر؟ در جاهایی فناوری ممکنست به ضرر ما باشد، ولی باید به این مساله توجه گردد که نمی توان کاربرد فناوری ها را محدود کرد و لازم است که در راه این توسعه فناوری قرار بگیریم، ولی سیستم و نظام استفاده از این فنآوری ها را به شکلی تغییر دهیم که از مزایای آن بهره مند شویم.
استکی، نمونه این فناوری ها را نرم افزارهای بازی عنوان نمود و افزود: نرم افزارهای دیکته نویسی، افزایش دقت و سرعت عمل، نرم افزارهای مربوط به بیماران دیابتی و مبتلا به سرطان نمونه ای از این نرم افزارها است که با ارائه بازی هایی، از آنها در جهات مورد استفاده بهره مند می شویم. این فناوری ها می توانند یاریگر ما در پرورش مهارت های کودکان و نوجوانان باشند؛ بدین جهت بجای آنکه با فناوری قهر نماییم، بهتر است با آشتی کردن با آنها، از آنها در جهت مثبت استفاد نماییم.
کاربرد فناوری برای رفع اختلالات رشد کودکان
بنیان گذار اولین باشگاه مغزپژوهی ایران و خاورمیانه، با اعلان اینکه در این مرکز با شناسایی اختلالات کودکان، روش هایی را برای رفع آنها ارائه می دهیم، اظهار داشت: ما با بررسی هایی که بر روی کودکان انجام می دهیم، می توانیم اختلالات آنها در حوزه های مختلف چون حافظه فعال، هماهنگی چشم و دست و غیره را شناسایی و بازی های متناسب با نیاز هر کودک را انتخاب و آنها را در پرورش مهارتشان یاری نماییم.
وی افزود: کودکان عاشق بازی هستند و از طرف دیگر، کودکان با بازی کردن، زمینه تفکر خودرا فراهم می کنند؛ بدین جهت کودکان در حین بازی، یادگیری بیشتری دارند تا آنکه آنها را در جایی بنشانیم و به آنها مطالب را بیاموزانیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: یکی از عناوینی که در این آکادمی عنوان شد، این بود که "چگونه می توانیم فناوری های موجود در جهان را جمع آوری نماییم و با بهره بردن از آن توانمندی مغزی افراد را ارتقاء دهیم؟" که این موضوع، دستمایه تحقیقات ما در حوزه بازی های کودکان شد.
وی با اشاره به جزییات این تحقیقات، توضیح داد: متاسفانه نرم افزارهای بازی دراین زمینه آن چنان توسعه نیافته است بدین جهت ما با همکاری یکی از شرکت های فعال دراین زمینه در کشور فرانسه بعنوان تنها نماینده رسمی این شرکت در ایران، مبادرت به تحقیق در حوزه فناوری های تولید شده جهت تقویت مهارت ها و توانمندی های کودکان و نوجوانان و همچنین بزرگسالان کردیم.
بگفته این محقق حوزه نوروسایکولوژی، این شرکت فرانسوی از ۶۰ سال گذشته، دراین زمینه مطالعه کرده و فناوری های تولیدشده از طرف این شرکت مبتنی بر پردازش شنوایی است.
استکی در این زمینه توضیح داد: این شرکت در مطالعات ۶۰ ساله خود به این نتیجه رسید که "گوش" اصلی ترین ورودی اطلاعات است و در صورتیکه اطلاعات بوسیله گوش اشتباه وارد مغز شود، فرد گرفتار اختلالات رفتاری، ADHD (اختلال بیش فعالی/نقص توجه)، بروز علائمی مانند اوتیسم خواهد شد و بروز چنین اختلالاتی ناشی از اختلالات پردازش شنیداری است.
وی افزود: بر این اساس این شرکت فرانسوی دستگاه های شنیداری را عرضه نمود که در ابتدا حجم این تجهیزات بسیار بزرگ بود، ولی بعدها این تجهیزات حجیم را تبدیل به دستگاه های پرتابل کرد که شامل گوشیها و هدفون هایی شد و ما با بهره گیری از این ابزار، با انرژی دادن به گوش داخلی، مسیر ورود اطلاعات به مغز را باز می نماییم.
این محقق حوزه روان شناسی، مسیر اصلی حل اختلالات رفتاری کودکان را، شنوایی دانست و اشاره کرد: زمانی که شنوایی کودکان مبتلا به اختلال می شود، در حوزه هایی چون رفتار، هیجان و خصوصا یادگیری نیز گرفتار مشکلاتی می شوند.
درمان اختلالات رفتاری کودکان با صدا درمانی
وی، گوش داخلی را بین ۷۰ تا ۹۰ درصد مسیر ورود اطلاعات به مغز دانست و اظهار داشت: حجم زیادی از اطلاعات از گوش میانی وارد گوش داخلی می شود و این پروسه می تواند کل مغز را تحت تاثیر قرار دهد و ما در این روش تلاش داریم تا موانعی که سبب کاهش و یا نقص در ادراک و پردازش شنوایی می شود را از میان برداریم. این موانع می تواند عواملی چون کاهش تمرکز، پرخاشگری، عدم توانایی در برقراری ارتباط و همین طور اجتناب مفرط و حساسیت مفرط نسبت به صدا باشد.
استکی، افزود: یکی از فناوری هایی که ما دراین زمینه از آن بهره بردیم، استفاده از دستگاه "تاکزآپ" است.
وی توضیح داد: در گوش دو کانال هوایی و استخوانی وجود دارد که در حالت طبیعی کانال هوایی در بالا و کانال استخوانی با فاصله کوچکی در زیر آن قرار دارد و افرادی که نسبت به صدا حساسیت بالایی دارند، کانال استخوانی بالای کانال هوایی قرار می گیرد. در این صورت ورود اطلاعات ۱۰ برابر شرایط نرمال می شود. بدین سبب چنین فردی که در محیطی قرار می گیرد، صداها را بلندتر از حد طبیعی می شنود و همین مورد سبب آشفتگی و یا کاهش تمرکز و توجه و حافظه در وی خواهد شد.
وی تصریح کرد: در جابه جایی کانال ها جایی است که تعدادی از متخصصان به اشتباه کودک را مبتلا به اوتیسم تشخیص می دهند.
استکی، استفاده از بازی های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی را روش درمانی برای هموار کردن مسیر ورود اطلاعات به مغز دانست و اشاره کرد: در این راه گیم هایی وجود دارد که در آن به شکلی برنامه ریزی شده که کودکان را در راه مناسب قرار می دهد.
این متخصص حوزه نوروسایکولوژی و روان شناس کودک و نوجوان با اعلان اینکه روش اصلاحی ما در این آکادمی مبتنی بر حسی، حرکتی و شنیداری است، اظهار داشت: باور ما این است که حرکت، پایه یادگیری در کودکان است؛ بدین جهت در راه درمان، اگر حرکات کودکان نیز اصلاح نشود، به نتایج مطلوب نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: در این راستا آموزش های ما نیز در کنار اصلاح ورود اطلاعات به مغز، بر روی مهارت های حرکتی و تعادلی کودکان نیز متمرکز است.
درمان اختلالات با فناوری در بزرگسالان
استکی ارائه راهکارهایی برای رفع اختلالات رفتاری در بزرگسالان را از دیگر زمینه های تحقیقاتی این آکادمی نام برد و اظهار داشت: نوروپلاستیسیته یا همان انعطاف پذیری مغزی امکان ارتقا و تغییر مثبت را برای همه افراد به همراه آورده، اما مساله اصلی در بزرگسالان این است که هر چه سن کمتر باشد، انعطاف پذیری مغز بیشتر است و درمان این نوع اختلالات در بزرگسالان زمان طولانی تری را می طلبد.




منبع:

1400/12/06
13:09:35
5.0 / 5
733
تگهای خبر: آنلاین , اینترنت , تكنولوژی , شركت
این مطلب کاراپیام را پسندیدین؟
(1)
(0)
مطالب مرتبط جدید کاراپیام
نظرات بینندگان کاراپیام در مورد این مطلب
نظرتان در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
کارا پيام
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان : کارا پیام، فراتر از یک پیام رسان