کسب و کاری که با فروکش کردن کرونا کساد شد!

کسب و کاری که با فروکش کردن کرونا کساد شد! صنایع دستی؛ از هنرهایی که شرایط از هر طرف کار را برای ادامه فعالیت فعالان این حوزه مشکل تر کرده است. تصویب جزئیات معافیت بیمه ای قالیبافان و شاغلان صنایع دستی، افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش تقاضا و حالا هم افزایش قیمت خدمات پستی سبب شده تا عده ای از فعالان این حوزه که بصورت اینترنتی فعالیت داشتند، کسب و کارشان به سمت تعطیلی حرکت نماید.


قبل از شروع سال جدید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش تعرفه های خدمات پستی در کشور آگاهی داده و اظهار داشته بود: «افزایش تعرفه های پستی از نخستین روزهای سال ۱۴۰۱ اتفاق می افتد و امیدواریم قسمتی از مشکلات پستی را حل کند.»

سال نو شد و همزمان با افزایش قیمت برخی کالاها و خدمات مانند حمل و نقل عمومی، اینترنت، مواد غذایی و... افزایش قیمت خدمات پستی نیز تصویب و به اجرا درآمده است. درحالی که گفته شد این افزایش قیمت برای بالا بردن کیفیت خدمات بوده، اما تجربه برخی هنرمندان حوزه صنایع دستی که از پست برای ارسال کارهایشان به خریدار استفاده می نمایند، گویای چیز دیگری است.
در همین راستا یک کاربر در صفحه اینستاگرام کمپین پشتیبانی از صنایع دستی چنین نوشته است: «تعرفه ها زیاد شده است و کیفیت خدمات روز به روز به زیر صفر نزدیک تر می شود. چند بار برای من پیش آمده که بسته دو هفته و حتی یک دفعه بیست و یک روز زمان برده تا به مقصد برسد.»

پریا پوراسدالله یکی از تولیدکنندگان و هنرمندان حوزه صنایع دستی است که با آمدن کرونا به سمت فروش اینترنتی کارهایش حرکت کرد. او درباره افزایش قیمت خدمات پستی به خبرنگار ایسنا چنین اظهار داشت: «این افزایش قیمت همین حالا هم تأثیر خودش را گذاشته است. ما قبلا به روشی کار می کردیم که اصلا ارسالمان بصورت رایگان بود. کمی گذشت و به این سمت حرکت کردیم که نصف هزینه ارسال را مشتری پرداخت کند و نصف دیگر را ما بعنوان فروشنده پرداخت نماییم. الان با افزایش قیمت خدمات پستی فروش ها خیلی پایین آمده و برای مشتری صرفه اقتصادی ندارد و خب این قیمت بالای پست به چشم مشتری می آید.»

او افزود: «اگر هزینه ارسال پایین باشد، مشتری آنرا بعنوان یک تخفیف در نظر می گیرد. در همین چند روز اخیر افزایش هزینه ارسال پست، جعبه ها و پاکت ها تأثیر خودش را گذاشته است. کیفیت نیز از طرفی قابل توجه است؛ برای مثال کیفیت پاکت های ارسال خیلی پایین آمده و هر بار که ما تهیه می نماییم، متوجه این نکته می شویم. در مورد زمان بندی اما بستگی به نوع پست دارد که پیشتاز باشد یا نوع دیگری. دراین زمینه ما هنوز گزارشی نداشته ایم که نشان دهد کیفیت خدمات پستی از نظر زمانی بد بوده باشد.»

این تولیدکننده همین طور اظهار نمود: «کار ما تولید شال های دست دوز است که وزن زیادی هم ندارند. کمترین وزنی که می توان برای پست در نظر گرفت، فکر می کنم همان ۹۹۹ گرم است و از آن کمتر نمی گردد. این وزن را ما برای پست پیشتاز مبلغ ۱۴ تومان پرداخت می کردیم و امروز برای همین وزن ۳۳ هزار تومان پرداخت می نماییم.»

او اشاره کرد: «وضعیت معیشتی مردم به نحوی تغییر کرده که دیگر نمی توانند مانند گذشته خرید انجام دهند. در این دو سالی که کرونا بود، به سبب این که مردم کمتر از خانه بیرون می رفتند، فکر می کنم فروش اینترنتی خیلی خوب بود، ولی در این یک ماهه گذشته با بالا رفتن هزینه ها، فروش اُفت قابل توجهی داشته و شاید بسیاری از افرادی که بصورت مجازی فعالیت داشتند، کسب و کارشان را تعطیل کرده اند.»

پوراسدالله در آخر وضعیت تقاضا برای خرید کارهایش را چنین تشریح کرد: «استقبال وجود دارد، ولی بسیار کم شده است. کاهش تقاضا برای کالای ما با وجود این که قیمت چندانی هم ندارد، چشم گیر است. از طرفی ما هم ناچار هستیم که با بالا رفتن قیمت مواد اولیه مانند پارچه و نخ، طبق آن قیمت گذاری نماییم.»

به گزارش کارا پیام به نقل از ایسنا، کرونا شاید بدترین اتفاق برای هنرمندان حوزه صنایع دستی بود که اغلب کارگاه های هنرمندان این حوزه را به تعطیلی الزامی کشاند. حالا اما با فروکش کردن موج شیوع این ویروس در کشور، شرایط چندان هم برای فعالان این حوزه بهتر نشده است.
قطع شدن بیمه برخی هنرمندان، افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش تقاضا، ارائه آمارهای که چندان با واقعیت تطبیق ندارد، تنها پاره ای از مشکلات این حوزه در این روزها شمرده می شود.
تغییر قیمت های خدمات این دفعه نیز گروهی از تولیدکنندگان این حوزه که با آمدن کرونا به سمت فروش مجازی کارهایشان حرکت کرده بودند را مورد هدف قرار داده است. افزایش قیمت خدمات پستی هم اکنون خرید مجازی از تولیدکنندگان را برای خریداران حدودا بدون صرفه کرده؛ چونکه تا قبل از این هزینه ارسال بوسیله پست به نحوی بود که فروشنده آنرا بعنوان یک تخفیف پرداخت می کرد. با افزایش حدودا ۶۷ درصدی قیمت ها از یک طرف و هزینه تمام شده کالا از طرفی دیگر اما بنظر می رسد که در نظر گرفتن هزینه ارسال بعنوان تخفیف برای تولیدکننده یک چرخه منتهی به ضرر است.




1401/03/12
10:32:59
5.0 / 5
293
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان