جایگزینی پیام رسان های بومی برای کسب و کارهای اینترنتی و چند نکته

جایگزینی پیام رسان های بومی برای کسب و کارهای اینترنتی و چند نکته به گزارش کارا پیام، قدم اول در ورود کسب و کارها به فضای مجازی، استفاده از سایت یا پیام رسان برای تبلیغات و معرفی محصولات و ارتباط با مشتریان است. در این میان یک پیام رسان بومی از آن جهت که کسب وکارهای داخلی را به خوبی می شناسد و یا می تواند با تحقیقات هدفمند به آن برسد، در عرضه این گونه خدمات می تواند توانمندتر از پیام رسان خارجی عمل کند.



به گزارش کارا پیام به نقل از ایسنا، با مروری بر تاریخچه استفاده از اینترنت در ایران مشخص می شود که اوج مصرف پهنای باند در کشور به فعالیت پیام رسان های اجتماعی برمی گردد؛ پیام رسان بخش عمده ای از اوقات فراغت مردم را پر کرده و کسب وکارهای زیادی را هم بوجود آورده و از این جهت لازم است حوزه پیام رسان اجتماعی و اثرات بومی سازی آن بررسی شود.

اخیرا و بعد از آنکه دسترسی به دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و واتس آپ برای کاربران ایرانی بنا به علل امنیتی و با دستور نهادهای ذی صلاح محدود شد، باردیگر مبحث استفاده و جایگزینی پیام رسان های بومی مشابه خارجی با حفظ امنیت کاربران و قواعد کشور مطرح و پررنگ تر از قبل شد.

طبق بررسی تحلیلگران، طی سالهای گذشته، بدون شک طراحی اپلیکیشن های ایرانی بدون ایراد نبوده و البته این مورد تنها به نمونه های بومی مختص نیست و همه اپلیکیشن ها در نسخه های اولیه خود با مشکلاتی مواجهند اما در جهت فرهنگ سازی کاربران جهت استفاده از پیام رسان های داخلی باید به نکات مختلفی توجه شود؛ همچون این که کاربران با سیستمی مثل تلگرام آشنا هستند که از سالهای خیلی قبل تر کارش را آغاز کرده، درحالی که داخلی ها مدت زیادی از فعالیتشان نمی گذرد، بر این اساس حمایت و تقویت پیام رسان های داخلی برای رقابت با انواع مشابه خارجی خود همچون موضوع هایی است که علاوه بر مجموعه وزارت ارتباطات مورد تاکید رئیس دولت گذشته هم قرار گرفته بود.

در این راستا، به قول وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آنچه که در این میان مهم بوده اینست که در این ایام تلاش می شود مشکلات موجود بر سرراه کسب وکارهای مردم برای کار عادی و روزمره برطرف و ظرفیت های لازم در پلت فرم های داخلی فراهم گردد تا در شرایط فعلی که این محدودیت ها ایجاد شده، مردم برای برقراری ارتباطات و کسب و کار خود به مشکل برنخورند.

در این شرایط مسؤلان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سفارش می کنند کاسبان در کسب و کار خود روی پلت فرم هایی که پایبند به قوانین جمهوری اسلامی نیستند، سرمایه گذاری نکنند هرچند که حتی مجدداً این پلتفرم ها باز شود چونکه در هر بزنگاهی آن مسئولیت های بین المللی خویش را هم ایفا نمی کنند و طبیعتاً امکان دارد با محدودیت هایی روبه رو شوند.

طی چند روز گذشته هم در رابطه با جبران خسارت وارد شده به کسب و کارها گفته شد که تعامل خوبی با وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده و یک برنامه برای کسب و کارهایی که به پلت فرم های داخلی مهاجرت کنند در نظر گرفته شده است و با کمک وزارت اقتصاد یک بسته حمایتی مانند معافیت مالیاتی و اعطای تسهیلات برای کاربران پیشبینی شده است.

بر این اساس وجود پیام رسان های مختلف در کشور شاید نیاز و لزوم نباشد اما نمی گردد یک باره همه آنها را کنار گذاشت، در همین راستا طبق اعلام مسئولان، برنامه مدونی درحال پیگیری است تا پیام رسان های داخلی تقویت شوند و در نهایت دو یا سه پیام رسان در کشور فعال باشند تا بتوانند نیازهای مردم را رفع کنند.

درحال حاضر هم تمرکز بر پشتیبانی از پیام رسان هایی است که مردم اقبال بیشتری به آنها نشان داده اند و زیرساخت های آنها آماده است و در این زمان هم کیفیتشان به شکل قابل توجهی افزوده شده است.

پیام رسان بومی چه زمانی مورد اقبال قرار می گیرد؟

در این میان یکی از دلایلی که پیام رسان های خارجی مورد اقبال جهانی هستند، به این علت است که روابط جهانی برقرار می کنند و کاربر می تواند از راه آنها با کاربران کشورهای دیگر ارتباط برقرار کند؛ علیرغم این هر کشوری معمولاً یک پیام رسان داخلی هم دارد که خدمات دیگری را عرضه می دهد و مردم از آن هم استفاده می کنند؛ در ایران هم طبیعتا باید اینطور باشد.

به اعتقاد کارشناسان، اگر پیام رسان داخلی بخواهد فراگیر شود، باید این دو اتفاق بیفتد؛ لازم است توسط پیام رسان ها ارزش افزوده داخلی بوجود آمده و زندگی برای مردم تسهیل شود، همچون امکاناتی مانند خریدن بلیت، پرداخت مالیات، نوبت دهی پزشکی، نسخه الکترونیکی، تبادلات مالی، دریافت اخبار، ارتباط گرفتن با نهادهای حاکمیتی روی پیام رسان ها تعریف شود. این عرضه خدمات منجر می شود که اقبالی صورت گیرد و مردم از این پلت فرم ها استفاده نمایند.

برخی تحلیل گران هم بر این مورد تاکید دارند که مردم باید مطمئن باشند که اگر فرضا حقوقشان در یک پلت فرم داخلی ضایع شد، مرجعی هست که از حقوقشان دفاع و پیگیری کند و حق و حقوق افراد را بگیرد و از سویی قوانین دست وپاگیر هم برای آنها وضع نکند. این اتفاق در تمام کشورها افتاده و صیانت از حقوق مردم بعلاوه ارزش افزوده داخلی، اقبال نسبت به پیام رسان های داخلی را زیاد می کند.

استفاده از پیام رسان های داخلی چه مزیتی دارد؟

مزیت استفاده از پیام رسان های داخلی اینست که اگر در فعالیت نرم افزارهای خارجی به هر علتی محدودیتی اعمال شد، در فعالیت آنها اختلال ایجاد نشود. در دولت گذشته هم بر لزوم پشتیبانی از پیام رسان های داخلی تاکید شده بود و حل موانع رشد این صنعت در دستور کار قرار گرفت. اما امکان دارد ابهامی از جانب کاربران که مهم ترین دلیل عدم استفاده از پیام رسان های داخلی را عدم اطمینان از حفظ حریم خصوصی دانسته ایجاد و سوالی مطرح شود آیا برنامه و تضمینی برای حفظ حریم شخصی وجود دارد؟ باید گفت طبق اعلام، بخش مهمی از مصوبه در ارتباط با پیام رسان ها ایجاد مکانیزم و روالی برای حفظ حریم خصوصی کاربران است.

طبق این گزارش پژوهشها نشان داده است مهم ترین مبحث صرفه اقتصادی، امکانات پیام رسان و حفظ حریم خصوصی است. وقتی کاربران از محصولی استفاده نمایند سرمایه گذاری روی آن توجیه پذیر می شود ازاین رو اقناع عمومی و آگاهی دادن از خدمات گسترده پیام رسان های داخلی همچون راهکارهای موجود برای رونق بخشیدن به عملکرد این پیام رسان هاست؛ آگاهی افکار عمومی، معرفی خدمات، صرفه اقتصادی و حفظ حریم خصوصی همچون امکاناتی است که باید در فضای این شبکه ها صورت بگیرد تا مورد اقبال عمومی قرار بگیرد.

یکی دیگر از مزایای توسعه پیام رسان، تولید محتوای انبوه توسط کاربران است. اگر محتوا در فضای مجازی را از کالاهای قابل تولید، توزیع و مصرف بدانیم، اقتصادی که حول آن شکل می گیرد را میتوان اقتصاد محتوا نام گذاری کرد. در این اقتصاد، محتوا یک مرتبه تولید می شود و چندین بار فروش می رود و همینطور هزینه توسعه و ارتقای هر کالا و خدمت محتوایی بسیار پایین تر از درآمد آن است، شناخت تقاضا و نیاز بازار به سادگی در آن امکان دارد، داده و تحلیل آن از مهم ترین دارایی های دارندگان کسب و کار و کشورهاست.

بهره مندی از مزایای اقتصاد محتوا

در دنیای امروز تولید محتوا و نشر آن بر بستر فضای مجازی یا مستقیماً برای فروش و درآمدزایی صورت می گیرد و یا برای اهداف دیگری ازجمله معرفی کسب و کار و فرهنگ سازی به کار بردن یک محصول صورت می گیرد. طبق آمارهای رسمی جهانی، در سال ۲۰۱۳ در عرصه تولید محتوا ۱۰۶ میلیارد دلار ارزش افزوده بوجود آمده است. این میزان در سال ۲۰۱۶ تنها در حوزه بازی آنلاین عددی معادل ۱۰۰ میلیارد دلار است. اگر ایران تنها یک درصد از مزایای این اقتصاد را دارا باشد می تواند تحولی عظیم در تولید ناخالص داخلی خود ایجاد نماید.

با تمام این اوصاف حمایت و تقویت پیام رسان های داخلی برای رقابت با انواع مشابه خارجی خود همچون موضوع هایی است که علاوه بر مجموعه وزارت ارتباطات در جلسات و نهادهای تصمیم گیر در رابطه با فضای مجازی هم مورد تاکید قرار گرفته است.
این مورد البته به خیلی قبل تر برمی گردد؛ در جلسه بهمن ماه سال ۱۳۹۵ شورایعالی فضای مجازی که به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شد؛ بخش های دیگری از سند پشتیبانی از پیام رسان های داخلی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد پیام رسان هایی که بیشتر از ۵۰ درصد سهام آنها متعلق به ایرانی ها باشد و میزبانی آنها هم در داخل کشور انجام شده، بعنوان پیام رسان های داخلی محسوب شوند.
در این نشست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم موظف شد تسهیلات موثر کم بهره و همینطور امکان عرضه خدمات الکترونیک عمومی همچون دولت الکترونیک و خدمات بانکی و شهری را عرضه و در جهت تأمین زیرساخت های شبکه ای و ذخیره سازی به آنها کمک نماید.
مرکز ملی فضای مجازی هم اواخر خرداد ماه سال ۱۳۹۶ مبادرت به تهیه سندی با عنوان سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های داخلی کرد و هدف از تهیه آنرا فراگیری پیام رسانهای اجتماعی داخلی و ساماندهی پیام رسانهای اجتماعی خارجی اعلام نمود. منظور از پیام رسانهای اجتماعی، سامانه های کاربر محور فراهم کننده بستر تعاملات اجتماعی برای برقراری ارتباطات فردی و گروهی از راه تبادل انواع محتواهای چندرسانه ای عنوان شده است.




1401/07/21
13:11:23
5.0 / 5
393
تگهای خبر: آنلاین , اپل , اپلیكیشن , الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان