کدام وعده وزیر ارتباطات در سالی که گذشت محقق شد؟

کدام وعده وزیر ارتباطات در سالی که گذشت محقق شد؟ به گزارش کارا پیام، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، قبل از دریافت رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی وعده هایی در حوزه آی سی تی عرضه کرد که بیشترین آنها در سالی که گذشت محقق شد.



به گزارش کارا پیام به نقل از ایسنا، عیسی زارع پور در سال ۱۴۰۰ با رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کار خویش را آغاز کرد؛ وی در ابتدای مسیر خود برای سکانداری این وزارت خانه، تکمیل شبکه ملی اطلاعات، خروج از سلطه پلت فرم های خارجی، دسترسی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت، پشتیبانی از حقوق کاربران در فضای مجازی و برخی موارد دیگر را همچون وعده های خود نام برده بود.

تکمیل شبکه ملی اطلاعات یکی از مهم ترین وعده های وزیر ارتباطات بود، این شبکه در کشور از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح و مهم ترین دلیل پیاده سازی این شبکه در آن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام گردید. در سند «ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» آمده که شبکه ملی اطلاعات بعنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه های کشور است.

این شبکه متشکل از زیرساخت های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، شبکه ای حفاظت شده نسبت به اینترنت و شبکه ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم است. در سالهای پس از ۱۳۸۴ عملا اجرای این طرح با کندی انجام می شد تا اینکه در دولت یازدهم، اجرای این طرح پیگیری و در نهایت در اواخر همان دولت اعلام گردید که فازهای اول، دوم و سوم آن افتتاح و رونمایی شده است؛ اما این شتاب بخشی به روند اجرای این پروژه در دولت سیزدهم از مهم ترین اقدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است؛ ازاین رو طرح شتاب بخشی به روند اجرای شبکه ملی اطلاعات، از مهرماه سال ۱۴۰۰ شروع شده و هم اکنون هم در مرحله اجرا قرار دارد.

تحقق شبکه ملی اطلاعات در صدر برنامه های وزارت ارتباطات قرار داشته و برای اینکه این مهم محقق شود تمام منابع وزارت خانه بسیج شده است. اولویت اول وزارت ارتباطات تحقق شبکه ملی اطلاعات در لایه های مختلف است و شورای راهبردی توسعه شبکه ملی اطلاعات با مسئولیت وزیر ارتباطات شکل گرفته و هر هفته جلسه برگزار می نماید. در دولت گذشته گفته شده بود این شبکه ۷۰ درصد پیشرفت داشته اما مرکز اما مرکز ملی فضای مجازی پیشرفت آنرا ۳۰ درصد اعلام می کرد ازاین رو در وهله اول تلاش شد به یک ادبیات مشترک رسید و بیشتر از ۱۰۰ شاخص تعریف شد تا میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را به شکل کمی اعلام گردد. بر مبنای آخرین سنجش ها در ابتدای دولت سیزدهم علیرغم این که قریب به ۱۰ سال از هدف گذاری برای تحقق شبکه ملی اطلاعات می گشت میزان پیشرفت آن تنها ۳۰ درصد بود. اما حالا میتوان اعلام نمود که با تلاش شبانه روزی وزارت ارتباطات میزان تحقق شبکه ملی اطلاعات بیشتر از ۵۹ درصد پیشرفت داشته است.

گفته شده این پروژه در ۱۰ سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته اما در ظرف یک سال و اندی به پیشرفت ۵۹ درصدی رسیده است و با برنامه ریزی های انجام شده ظرف یک سال و نیم آینده یعنی تا سال ۱۴۰۳ شبکه ملی اطلاعات محقق خواهد گردید. همانگونه که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعتقاد دارد، این پروژه یک کار پویا و دائمی است که متناسب با فناوری های روز باید توسعه یابد و اگر حمایت ها ادامه داشته باشد زودتر از سال ۱۴۰۳ این پروژه به سرانجام برسد.

خروج از سلطه پلت فرم های خارجی دیگر وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود، او معتقد بود امروزه فناوری سبک حکمرانی در دنیا و نحوه تعامل دولت با مردم و مردم با مردم را تغییر داده است. امروز عصر پلت فرم و نفوذ آنهاست که عمق راهبردی کشورها را مشخص می کند و ما از ظرفیت های این فضا برای حکمرانی غفلت کردیم. باید بتوانیم کاری که در پلت فرم هایی ازجمله تاکسی های اینترنتی انجام شده را برای حوزه های دیگر هم انجام دهیم تا به این میزان تحت تأثیر پلتفرم های خارجی نباشیم.

در سالی که گذشت این وعده وزیر ارتباطات محقق شد بگونه ای که با محدودیت بعضی از پلت فرم های خارجی بنابه نظر مراجع ذی صلاح پیام رسان ها و پلت فرم های داخلی مورد توجه و حمایت قرار گرفتند و در طرح پشتیبانی از کسب و کارهای مجازی که آبان ماه تصویب و رونمایی گردید حمایت های خوبی برای این بخش و فعالان آن مانند معافیت از مالیات، استقرار پلت فرم های مورد تأیید در پارک های علم و فناوری در نظر گرفته شد و طبق اظهارات وزیر ارتباطات بیشتر از ۶۰ درصد از مردم و کسب و کارهایشان به پیام رسان های داخلی وارد شده اند و از این پیام رسان ها استفاده می نمایند.

دسترسی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت همچون وعده های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. دسترسی به ارتباطات طبیعی ترین حق هر انسانی است و در این خصوص آمارها از آن حکایت می کند که در یک سال قبل ۳۰۰۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات از زمان شروع به کار دولت سیزدهم به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند اما البته هنوز روستاها و مناطق صعب العبوری هستند که از این حق طبیعی یعنی دسترسی به اینرنت برخوردار نشدند. طبق آخرین اظهارات وی نزدیک به ۹۰ درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند که در ابتدای این دولت ۸۰ درصد بود و در ماه های اخیر روستاهای زیادی به این شبکه متصل شده اند و در نظر دارند تا پایان شهریور سال آینده (۱۴۰۲) همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه متصل کنند.

از دیگر وعده های عرضه شده توسط وزیر ارتباطات و ارتباطات و فناوری اطلاعات قبل از دریافت رای اعتماد از مجلس میتوان به تحقق دولت الکترونیک و ایجاد یک پنجره واحد برای عرضه خدمات الکترونیکی اشاره نمود. دولت الکترونیکی بعنوان یکی از مهم ترین بسترهای عرضه خدمات دولت به مردم، شفافیت فرآیندها و نظارت کارآمد می تواند فساد را به شکل جدی ریشه کن و توسعه پایدار جامعه را تسهیل کند.

دولت الکترونیکی به معنای مکانیزاسیون اقدامات داخلی سازمان ها، اتوماسیون اداری، ایجاد وبسایت اطلاع رسانی، راه اندازی مرکز داده و یا خرید تجهیزات گران قیمت سخت افزاری بدون توجیه اقتصادی نیست، بلکه تعامل پذیری دستگاه ها شامل اتصال و تبادل را معنا می دهد. این روند اتصال فرآیندهای بین دستگاهی و امکان نظارت دستگاه ها بر یکدیگر مورد نظر است.

طبق شاخصهای جهانی، رتبه ایران از لحاظ میزان الکترونیکی شدن و استقبال خدمات، ۸۹ است؛ همینطور از لحاظ شاخص مشارکت الکترونیکی در رتبه ۱۱۸ قرار داریم که نشان دهنده مشارکت مردم در دولت الکترونیک است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اما در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ گفته بود در زمان رای اعتماد قول دادم که در ۴ سال دولت سیزدهم شاخص ها حداقل ۳۰ پله ارتقا پیدا کند که این کار به اهتمام تمام بدنه دولت نه فقط وزارت ارتباطات احتیاج دارد.

در دولت الکترونیک، فرآیندهای معمول الکترونیکی به صورت غیرحضوری صورت می گیرد اما در دولت هوشمند اطلاعات همه بخش های دولت به یکدیگر متصل بوده و با هم به اشتراک می گذارند همینطور دستگاه ها بر مبنای نیاز مردم خدمات می دهند. در چنین شرایطی مردم می توانند به صورت شبانه روزی از خدمات دولت استفاده نمایند ازاین رو دستور العمل نحوه راه اندازی پنجره واحد دولت هوشمند در ۲۶ تیر سال قبل ابلاغ و از دستگاه ها و وزارت خانه های دولتی و سازماهای زیرمجموعه آنها درخواست شد تا هر چه سریع تر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خویش را راه اندازی کنند و طبق این دستور سازمان ها و بخش های گوناگونی طی چند ماه گذشته به این پنجره متصل شدند بگونه ای که وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات گفت حدود ۹۳ درصد دستگاه ها به این پنجره متصل هستند و حدود ۳۰۰۰ خدمت هم از این طریق به مردم ارائه می شود که این اتفاق بزرگی است.

حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی دیگر وعده وزیر ارتباطات بود؛ او گفته بود امروز خانواده های ما از حضور کودکان و فرزندان خود در فضای مجازی نگران هستند. از آنجاییکه حتی کشورهای تولیدکننده این فناوری، ابزارهایی برای خانواده ها جهت مدیریت کودکان خود در این فضا فراهم نموده اند، ما هم باید این نگرانی را برای خانواده ها برطرف نماییم و یک پلتفرم خارجی نباید به خود اجازه دهد که اطلاعات میلیونها کاربر ما را با مشکل روبه رو کند. بر این اساس اینتنرت کودکان در ۱۵ شهریور سال ۱۴۰۱ رونمایی گردید. با راه اندازی سرویس اینترنت کودک و نوجوان (سرویس ۴۵۶) سه امکان برای خانواده به منظور محافظت از کودکان در فضای مجازی فراهم می شود.

نخست با شماره گیری #۴۵۶*، دوم از راه سایت و سوم از راه اپلیکیشن ۴۵۶ این امکان برای خانواده ها فراهم گشته است تا دسترسی کودکان و نوجوانان خود به اینترنت را متناسب با سن و شرایط هر کدام تعریف و مدیریت کنند. به این منظور چهار سطح دسترسی تعریف شده است که در چارچوب چهار رنگ سبز، سفید، زرد و نارنجی تعریف شده است که فعلاً رنگ سبز (برای کودکان زیر ۵ سال) در اپراتورها فعال گشته است و بزودی سایر دسترسی ها هم تعریف خواهد شد. همینطور یک امکان دیگر و با انعطاف بیشتری در چارچوب اپلیکیشن فراهم گشته است در این حد که پدر و مادر می توانند انتخاب کنند چه سرویس، چه سایت و یا چه اپلیکیشینی برای کودکان فعال شود و برای هر کدام از اعضای خانواده می توانند سطح دسترسی ویژه در ارتباط با وی را تعریف کنند.





منبع:

1402/01/01
20:14:07
5.0 / 5
325
تگهای خبر: اپراتور , اپل , اپلیكیشن , الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان