در یك پژوهش علمی بررسی شد

کارآفرینی در عصر وب 3 فرصت ها و تهدیدهای پیش رو

کارآفرینی در عصر وب 3 فرصت ها و تهدیدهای پیش رو به گزارش کارا پیام، کارآفرینی در دنیای اینترنت روزبه روز درحال تغییر است. یکی از تازه ترین تحولات، ظهور موجی جدید به نام وب ۳ است که فرصت های گسترده ای برای کسب وکارهای آینده فراهم می آورد و در عین حال چالش هایی جدی بهمراه دارد.



به گزارش کارا پیام به نقل از ایسنا، تحولات تکنولوژیکی، بخصوص پیشرفت در بلاک چین، امور مالی غیرمتمرکز و توکن سازی، بستری تازه برای کارآفرینان بوجود آورده است. وب ۳، برخلاف نسخه های قبلی اینترنت، به کاربران این امکان را می دهد که بدون واسطه و با تاکید بر شفافیت و امنیت بیشتر، به تبادل اطلاعات و دارایی بپردازند. همین خصوصیت سبب شده کارآفرینی در این فضا به یکی از داغ ترین موضوعات عصر دیجیتال تبدیل گردد. با این وجود، این تغییر بزرگ بدون پیچیدگی نیست. سرعت بالای تغییرات، احتیاج به یادگیری مداوم و تطبیق سریع با فناوری های نو را برای کارآفرینان ضروری کرده است.

از سوی دیگر، ظهور کارآفرینی وب ۳ سبب شده است مدلهای سنتی کسب و کار هم تغییر کنند. کارآفرینان بیشتر از گذشته بسمت استفاده از داده های عظیم، هوش مصنوعی و تحلیل رفتار مشتری گرایش پیدا کرده اند. بلاک چین با حذف نیاز به واسطه ها، شفافیت و امنیت بیشتری را به کسب و کارها آورده است. در عین حال، خطرهایی مانند شکاف دیجیتال، نگرانی های زیست محیطی و تهدیدهای در ارتباط با حریم خصوصی هم ایجاد شده اند که پرداختن به آنها در تحقیقات ضروری به نظر می آید.

در همین زمینه، احسان چیت ساز، استادیار گروه توسعه در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، بهمراه دو پژوهشگر دیگر، تحقیقی در رابطه با درک عوامل موفقیت و چالش های کارآفرینی در بستر وب ۳ انجام داده اند. این تیم پژوهشی کوشیده با بررسی دیدگاه های متخصصان، مسیرهای تازه و مخاطرات احتمالی این نوع کارآفرینی را روشن کند و به فهم بهتر این حوزه کمک نماید.

محققان برای این کار از روش مطالعه ای معروف به «روش دلفی» استفاده کردند که بر اساس جمع آوری نظرات متخصصان استوار است. در این پژوهش، ۳۰ نفر از متخصصان صنعت که تجربه و آگاهی بالایی از تکنولوژی های جدید داشتند، مشارکت کردند. با تحلیل پاسخ های این افراد، محققان به موفقیت رسیدند چهار دسته از عوامل کلیدی موفقیت در کارآفرینی وب ۳ را شناسایی کنند: عوامل فناورانه، فردی، محیطی و سازمانی.

نتایج این پژوهش نشان دادند که وب ۳ در کنار فرصت های فراوانی که برای ایجاد کسب وکارهای نوآورانه و شفاف عرضه می کند، نتایج منفی هم دارد. بعضی از این پیامدها شامل افزایش مصرف انرژی، خطر گسترش شکاف دیجیتال و بروز نگرانی های اجتماعی مانند حاشیه نشینی دیجیتال است.

با این حال، محققان اعتقاد دارند که استفاده صحیح از قابلیت های وب ۳ می تواند خیلی از این مشکلات را کم کند. برای نمونه، فناوری های غیرمتمرکز می توانند با تشکیل شفافیت بیشتر در معاملات مالی و فرصت های جدید در بازارهای نوظهور، به رفع برخی مشکلات زیست محیطی و اجتماعی کمک کنند.

از دیگر نکات مهم این پژوهش، عرضه یک چارچوب جامع برای درک بهتر کارآفرینی در فضای وب ۳ است. این چارچوب به کارآفرینان، سرمایه گذاران، سیاستگذاران و حتی مربیان کمک می نماید تا چشم انداز پیچیده ی این حوزه را بهتر ببینند و برای فرصت ها و چالش های آن آماده شوند. تأکید بر احتیاج به سواد دیجیتال و توجه به تاثیرات اجتماعی و اقتصادی این موج نوین هم از دیگر دستاوردهای پژوهش به شمار می آید.

مقاله علمی پژوهشی برگرفته از این مطالعه در فصلنامه «پژوهش های مدیریت در ایران» که زیر نظر دانشگاه تربیت مدرس منتشر می شود، به چاپ رسیده است. این نشریه یکی از مجلات معتبر کشور در زمینه پژوهش های مدیریتی و کارآفرینی است و یافته های پژوهشی آن می توانند راهنمای خوبی برای فعالان این حوزه باشند.




منبع:

1404/02/15
08:22:45
5.0 / 5
11
تگهای خبر: اینترنت , تكنولوژی , چاپ , دیجیتال
این مطلب کاراپیام را پسندیدین؟
(1)
(0)
مطالب مرتبط جدید کاراپیام
نظرات بینندگان کاراپیام در مورد این مطلب
نظرتان در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
کارا پيام
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان : کارا پیام، فراتر از یک پیام رسان