مشكل پیام رسان های داخلی چیست؟

مشكل پیام رسان های داخلی چیست؟ كارا پیام: مدیر یك پیام رسان داخلی با اشاره به اینكه بیش از ۹۵ درصد مشكلات پیام رسان های داخلی مبحث مالی نیست، اظهار داشت: پیام رسان های ما باید به روز باشند و امكاناتشان رفاه و آسودگی را برای كاربر به همراه داشته باشد. مبحث دیگر هم بی اعتمادی نسبت به حریم خصوصی و امنیت پیام رسان هاست.


محمدرسول كاظمی در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به اینكه آیا بزرگ ترین مشكل پیام رسان های داخلی مبحث مالی است؟ اظهار نمود: حمایت مالی شاید بتواند پنج درصد از مشكلات ما را حل كند، اما ۹۵ درصد مشكلات دیگری است كه ربطی به مسائل مالی ندارد. برای مثال ما در بخش انتقال پیام خود با اپراتورها مشكل داریم. تسهیل این موارد برای ما خیلی اهمیت دارد. برخی نمایندگان برای رفع فیلتر تلگرام نامه می زنند، اما كدام یك از آنها در یك پیام رسان داخلی عضو هستند كه انتظار دارند مردم بیایند؟ ابتدا باید از خود شروع نماییم و پس از مردم انتظار داشته باشیم.

وی با اشاره به اینكه حمایت پنج میلیاردی از پیام رسان های داخلی از سه ماه پیش مطرح شده بود، اضافه كرد: با این حال، تا یك هفته پیش بانك واسط كه قرار بود حمایت كند به ما نامه ای نداده بود. از طرفی آنچه در رسانه ها منتشر می گردد با این حمایت كاملا متفاوت می باشد. حمایت اصلا بدون بهره و بدون سفته و وثیقه بانكی نیست. بانك اعلام نموده برای گرفتن پنج میلیارد تومان وام، باید شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه در رهن بانك بگذاریم. دولتی ها شاید بتواند وثیقه را تامین كنند، اما شركت خصوصی نمی تواند به تنهایی وثیقه بگذارد و با آن بازپرداخت های سنگین هم اصلا منطقی نیست كه به سمتش برویم.

مدیر پیام رسان آی گپ در پاسخ به اینكه امتیاز مثبت پیام رسان های داخلی برای جلب مخاطب چیست، اظهار داشت: تماس صورتی می تواند یك گزینه باشد. گزینه دیگر همان تعرفه یك سوم است، بدین ترتیب اگر شما در پیام رسان داخلی سه گیگابایت استفاده كنید، مساوی با یك گیگابایت خارجی است كه از نظر اقتصادی به مردم ایران خیلی كمك می نماید. بحث دیگر كه همه كسانی كه تجارت شان را روی تلگرام انجام می دهند باید به آن فكر كنند این است كه اگر به یك پیام رسان داخلی شیفت كنند، اطمینان خاطر بیشتری دارند و از تحریم سرویس توسط همان شركت و یا فیلتر آن از داخل نگرانی ندارند.

نیاز كاربران به روز شده است

كاظمی با اشاره به تجربه كاربری مخاطبان پیام رسان ها بیان كرد: ما مشكل كاربری داریم. كاربران ما با سیستمی مثل تلگرام آشنا شدند كه از ۱۰ سال پیش كارش را آغاز كرده، درحالی كه ما از سه سال پیش شروع كردیم. تلگرام در این مدت مولتی اكانت عرضه داده و كاربر اكنون از ما همین انتظار را دارد، چون این كاربر نیازهایش را به روز كرده و باید برای آن فكری كرد. این مشكلی است كه همه پیام رسان های داخلی دارند.

وی ادامه داد: پیام رسان های ما باید به روز باشند و امكانات شان رفاه و آسودگی را برای كاربر به همراه داشته باشد. كاربری كه راحت كارهایش را انجام می داده دیگر نباید برای انجام همان كارها دچار سختی شود. ازاین رو ما تلاش كردیم با الگو گرفتن از سرویس های خارجی آن نیازها را برطرف نماییم و آن مدلی برخورد نماییم كه كاربر دوست دارد.

او با اشاره به بی اعتمادی كاربران به استفاده از پیام رسان های داخلی اظهار داشت: مبحث دیگر بی اعتمادی نسبت به حریم خصوصی و امنیت پیام رسان هاست كه مسئولان تولید كردند. ما تلاش كردیم با مبحث رمزنگاری و تماس P۲P (كاربر به كاربر) و بدون دخالت سرور این اطمینان را برای كاربر به ارمغان بیاوریم كه امنیتش تامین است. بزودی هم سكرت چت و تماس تصویری را اضافه می نماییم كه كاملا P۲P و بدون دخالت سرور است تا این مورد اعتمادسازی هم برطرف شود.

فضا نباید یك جانبه رقابتی باشد

كاظمی با ابراز مخالفت خود نسبت به فیلتر شبكه های اجتماعی و پیام رسان ها بیان كرد: فضا نباید یك جانبه رقابتی باشد، در غیر این صورت پیشرفت محسوس نخواهد بود. آی گپ از سه سال پیش كار خویش را آغاز كرد. تا پیش از فیلتر تلگرام بازار هدف ما اصلا بازار ایران نبود و برای خارج از ایران كار می كردیم. ما حدود ۱۲۰ هزار كاربر داشتیم كه ۴۰ هزار كاربر خارج از ایران بودند. ۲۰ هزار آلمانی، ۱۰ هزار از كشورهای مختلف عربی و سایر كشورها. باآنكه ما شدیدا مخالف فیلتر تلگرام بودیم با این حال، بعد از اختلال و فیلتر تلگرام، سیل مردم به سمت همه پیام رسان ها رفت و ما بدون هیچ تبلیغاتی به نیم میلیون كاربر فعال رسیدیم.

وی ادامه داد: البته اگر این روال ادامه پیدا می كرد ما رشد سریع تری داشتیم. هر روز رشد ما بیش تر می شد، زیرا هرچه تعداد بیشتری كاربر روی پیام رسان ما می آمد همان ها به بقیه پیشنهاد می دادند كه آی گپ را نصب و از آن استفاده كنند. البته اگر در زمان فیلتر، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار كاربر داشتیم به روزانه ۲۰ هزار كاربر جدید رسیده است. با این حال، بعد از حل فیلتر روند كند نشده زیرا مردم با یك پیام رسان داخلی آشنا شدند.

او در پاسخ به اینكه چرا این پیام رسان كاربر زیادی در ایران ندارد، اظهار داشت: آی گپ داخل ایران تولید شده، اما بومی نیست. ما تولید شدیم كه در كل دنیا كار نماییم. البته ما تبلیغات زیادی در زمینه پیام رسانی نداشتیم. مدل كاری ما این است كه یك شركت برنامه نویسی هستیم و در كنار پروژه های دیگر و برنامه نویسی برای شركت ها كه كسب درآمد ماست، پروژه آی گپ را داریم.

كاظمی با اشاره به اینكه این شركت كاملا خصوصی است، اضافه كرد: تا سه ماه پیش دولت اصلا از وجود شركت ما خبردار نبود. با مصوبه شورای عالی فضای مجازی كه پیام رسان های داخلی آنالیز شده بودند، ما در فهرست پیام رسان ها قرار گرفتیم. از همان زمان به ما قول تجهیزات و وام دادند و این كه تعرفه پیام رسان های داخلی یك سوم شود كه تنها مبحث تعرفه پیام رسان ها تابحال محقق شده است.

وی با اشاره به اینكه از زمان فیلتر تلگرام این پیام رسان چندین به روزرسانی بر مبنای نیاز كاربران داشته است، اظهار داشت: در این مدت كه كاربران شوق نشان دادند در پیام رسان ایرانی فعالیت كنند، می خواهیم نیازهایشان را برطرف نماییم. بسته به نوع نوشتار ساختار اصلی برنامه ها، برنامه نویسی ما از سمت سرور و از نظر ساختاری، خطی است؛ یعنی با افزایش سرور و تجهیزات می توانیم تا ۴۰ میلیون كاربر را هم پوشش دهیم. ازاین رو اینطور نیست كه هم اكنون بتوانیم این تعداد كاربر را پوشش دهیم، اما هرچه سخت افزار مورد نیاز تهیه شود، همه كاربران می توانند استفاده كنند و از این جهت مشكل فنی نداریم.




1396/11/05
14:00:42
5.0 / 5
5107
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان