بعد از ژاپن؛

ناسا برای نخستین بار از یك سیارك نمونه برداری كرد

ناسا برای نخستین بار از یك سیارك نمونه برداری كرد فضاپیمای اوسریس ركس ناسا روی سیارك فرود آمد و با استفاده از یك بازوی رباتیك از سطح آن نمونه برداری كرد.


به گزارش کارا پیام به نقل از ایونینگ استاندارد، فضاپیمای اوسیریس رکس ناسا، روی سیارک بن نو فرود آمد تا نمونه هایی از سطح آن جمع آوری کند.
هنگامی این فضاپیما تاییدیه برقراری تماس با سیارک بن نو را اعلام نمود که در فاصله ۲۰۰ میلیون مایلی زمین قرار داشت و تیم این پروژه از موفقیت آن اطمینان حاصل کردند.

در حقیقت طی این عملیات فضاپیما به مدت چند دقیقه روی سیارک فرود آمد تا مقداری از خاک آنرا برای نمونه برداری و بازگشت به زمین جمع آوری کند.
البته یک هفته طول می کشد تا محققان از محتوای نمونه جمع آوری شده آگاه شوند و در صورتی که فرآیند نمونه برداری انجام نشده باشد، باید باردیگر عملیات را تکرار کنند.
گرانش سیارک برای فرود آمدن فضاپیما روی آن خیلی کم بود و عرض آن فقط ۵۱۰ متر است. در نتیجه فضاپیمای اوسیریس رکس از یک بازوی رباتیک ۳.۴ متری برای جمع آوری نمونه ای ۶۰ گرمی از سیارک بن نو استفاده نمود.
قرار بود این عملیات زودتر صورت گیرد اما به علت شیوع کرونا دو ماه به تعویق افتاد. این نخستین باری است که ایالات متحده آمریکا جمع آوری نمونه از سیارک را انجام می دهد. پیش از این فقط ژاپن توانسته بود چنین عملیاتی انجام دهد.


منبع:

1399/08/01
12:42:16
5.0 / 5
1670
تگهای خبر: استاندارد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
کارا پيام
karapayam.ir - تمامی حقوق سایت كارا پیام متعلق به مالک دامنه است

كارا پیام

پیام رسان